W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Policach

ul. Stefana Batorego 3
72-010 Police

tel. 91 431-18-30
fax 91 431-18-32

e-mail: sekretariat@police.pl
Adres skrzynki ePUAP: /9s49g1knlz/skrytka

NIP 851-10-00-695
REGON 000525866
Identyfikator gminy TERYT: 3211043

 

Wykaz telefonów i adresów e-mailowych

 

Informacja o rachunkach bankowych Gminy Police

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

Utrata lub uszkodzenie dowodu osobistego oraz zawieszenie i odwieszenie e-dowodu

Wymagane dokumenty

Jeśli Twój dowód osobisty zaginął lub został uszkodzony albo skradziony zgłoś to jak najszybciej. Utratę dowodu lub uszkodzenie zgłosisz osobiście w dowolnym urzędzie gminy, przez Internet, a jeśli przebywasz za granicą - osobiście, listownie lub faksem - w konsulacie. Zgłoszenie skradzionego dowodu na Policji wystarczy do jego unieważnienia.

Jeśli myślisz, że Twój dowód się odnajdzie, możesz czasowo zawiesić swój dowód i wycofać jego zawieszenie zarówno w urzędzie jak i przez Internet (dotyczy wyłącznie e-dowodu).

Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego może zgłosić każdy, kto zgubił swój dowód osobisty.

  • posiadacz dowodu osobistego;
  • rodzic, opiekun albo kurator - w imieniu osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej, dzieci do 13 roku życia) lub osoby, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnionej, dzieci w wieku od 13. do 18. roku życia);
  • pełnomocnik - na podstawie pełnomocnictwa do czynności zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.

Wymagane dokumenty:
W urzędzie

  • formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu - pobierz go i wypełnij, a następnie wydrukuj go obustronnie na kartce A4 i podpisz. Jeżeli nie możesz go wydrukować, wypełnisz go u nas (adresy znajdziesz poniżej),
  • dowód osobisty - jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu,
  • inny dokument stwierdzający tożsamość np. paszport.

Przez Internet

Utratę dowodu lub uszkodzenie możesz również zgłosić przez Internet na stronie obywatel.gov.pl, ale musisz mieć profil zaufany na platformie ePUAP lub bezpieczny podpis elektroniczny.

Zgłoszenie przez Internet musisz przesłać do urzędu gminy, który wydał Ci dowód osobisty.

Miejsce złożenia dokumentów

Utratę dowodu lub uszkodzenie możesz zgłosić w dowolnym urzędzie gminy.

Utratę dowodu lub uszkodzenie możesz również zgłosić przez Internet na stronie obywatel.gov.pl.

Opłaty

Zgłoszenie utraty/uszkodzenia dowodu osobistego jest bezpłatne.

Termin i sposób załatwienia

Po otrzymaniu zgłoszenia Twój dowód osobisty zostanie unieważniony. Jeśli utratę lub uszkodzenie dowodu zgłosiłeś w urzędzie - otrzymasz zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu. Jest ono ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące. Jeśli utratę lub uszkodzenie dowodu zgłosiłeś przez Internet - zaświadczenie zostanie Ci wydane, jeśli zaznaczysz to w formularzu. Po zgłoszeniu elektronicznym musisz przekazać uszkodzony dowód pocztą lub osobiście do urzędu, do którego wysłałeś zgłoszenie.

Zgłoszenie utraty dowodu osobistego i zgłoszenie podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych (kradzież tożsamości) skutkuje automatycznym zastrzeżeniem numeru PESEL.

Zawieszenie - dotyczy jedynie e-dowodu
Jeśli nie masz pewności, czy Twój dowód został definitywnie utracony możesz go zawiesić na maksymalnie 14 dni. Po tym okresie, jeśli nie cofniesz zawieszenia, Twój dowód straci ważność. Możesz to zrobić osobiście w dowolnym urzędzie gminy - tylko w organie, który wydał dowód lub przez Internet.

Dla dziecka do 18. roku życia lub innej osoby całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionej zawiesić dowód lub cofnąć zawieszenie może rodzic, opiekun, kurator lub pełnomocnik na mocy pełnomocnictwa szczególnego. Kurator i pełnomocnik do zgłoszenia dołączają odpowiednio: pełnomocnictwo lub dokument stwierdzający ustalenie kurateli; w zgłoszeniu elektronicznym - odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.

Zawieszenia i cofnięcia zawieszenia ważności dowodu dokonasz na formularzu "zgłoszenie zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym", "zgłoszenie cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym" w  sposób opisany przy zgłoszeniu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.

Podstawa prawna

  • ustawa z 6.08.2010 r. o dowodach osobistych,
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 26.02.2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego;
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27.12.2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu;
  • ustawa z 17.02.2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne

Inne informacje

Posiadacz dowodu osobistego, w przypadku odnalezienia dowodu zgłoszonego wcześniej jako utracony, ma obowiązek niezwłocznie zwrócić go do organu, który wydał dokument.

Załączniki

Powiadom znajomego