Uchwała nr XXIII/164/2012
jakiego organu | Rady Miejskiej w Policach |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | zmieniająca uchwałę utworzenia punktów przedszkolnych |
na podstawie | art. 14 a ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703, Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400, Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532, Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280, Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370, Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241, Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 122, poz. 654, z 2009 r. Nr 56, poz. 458, z 2011 r. Nr 139 poz. 814, Nr 149, poz. 887, Nr 205, poz. 1206) i rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 161, poz. 1080, z 2011 Nr 143, poz.839), Rada Miejska w Policach uchwala, co następuje: |
UCHWAŁA Nr XXIII/164/2012
Rady Miejskiej w Policach
z dnia 25 września 2012 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia punktów przedszkolnych
Na podstawie art. 14 a ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703, Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400, Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532, Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280, Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370, Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241, Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 122, poz. 654, z 2009 r. Nr 56, poz. 458, z 2011 r. Nr 139 poz. 814, Nr 149, poz. 887, Nr 205, poz. 1206) i rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 161, poz. 1080, z 2011 Nr 143, poz.839), Rada Miejska w Policach uchwala, co następuje:
§ 1. W uchwale Nr XXXVI/266/09 Rady Miejskiej w Policach z dnia 6 lutego 2009 r. w sprawie utworzenia punktów przedszkolnych (zmienionej uchwałą Nr LVII/418/10 Rady Miejskiej w Policach z dnia 31 sierpnia 2010 r.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Punkty przedszkolne tworzy się w następujących placówkach:
1. Przedszkolu Publicznym nr 5 im. Wandy Chotomskiej w Policach, ul. Robotnicza 11,
2. Szkole Podstawowej w Trzebieży, Szkole Filialnej w Niekłończycy.”
2) § 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. Organizacja punktów przedszkolnych stanowi załącznik do niniejszej uchwały.”
§ 2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Przewodniczący Rady
Witold Król
Uzasadnienie
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia punktów przedszkolnych przedstawia Burmistrz Polic.
Uchwała wymaga wprowadzenia zmian wynikających z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 143, poz. 839).
Projekt przewiduje wykreślenie z wykazu utworzonych punktów przedszkolnych Punktu Przedszkolnego w Szkole Podstawowej nr 6 w Policach, ul. Owocowa 5.
Projekt przewiduje również zmiany w załączniku do uchwały „Organizacja punktów przedszkolnych w Gminie Police”. Zmiany polegają na wykreśleniu zapisu dotyczącego granicy wieku, w której punkt przyjmuje dzieci oraz na wprowadzeniu nowego minimalnego tygodniowego wymiaru godzin zajęć, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego:
a) w grupie liczącej od 3 do 12 dzieci – 12 godzin,
b) w grupie liczącej od 13 do 16 dzieci – 16 godzin,
c) w grupie liczącej od 17 do 20 dzieci – 20 godzin,
d) w grupie liczącej od 21 do 25 dzieci – 25 godzin.
Pozostałe zapisy nie ulegają zmianie.
do uchwały Nr XXIII/164/2012
Rady Miejskiej w Policach
z dnia 25 września 2012 r.
ORGANIZACJA
PUNKTÓW PRZEDSZKOLNYCH
W GMINIE POLICE
I. Nazwa punktu przedszkolnego i miejsce jego prowadzenia.
Ustalona nazwa punktu przedszkolnego, zwana dalej „punktem” brzmi:
1. Punkt Przedszkolny w Przedszkolu Publicznym nr 5 im. Wandy Chotomskiej w Policach, ul. Robotnicza 11.
2. Punkt Przedszkolny w Szkole Podstawowej w Trzebieży - Szkole Filialnej w Niekłończycy.
II. Cele i zadania punktu oraz sposoby ich realizacji.
1. Celem punktu jest wyrównywanie szans dzieci w dostępie do edukacji przedszkolnej, z uwzględnieniem terenów wiejskich, zwiększenie szans edukacyjnych w zakresie osiągania gotowości szkolnej oraz dostępu do nauki, opieki i wychowania w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
2. Punkt realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty i przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, poprzez:
1) wspomaganie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym zasobem możliwości rozwojowych w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym,
2) sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb i możliwości punktu,
3) współdziałanie z rodziną w zakresie rozpoznania możliwości rozwojowych dziecka.
3. Zadania wynikające z powyższych celów, punkt przedszkolny realizuje w następujących obszarach edukacyjnych:
1) poznawanie i rozumienie siebie i świata,
2) nabywanie umiejętności poprzez działanie,
3) odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie,
4) budowanie systemu wartości.
III. Dzienny wymiar godzin zajęć w punkcie.
1. Minimalny dzienny wymiar godzin zajęć prowadzonych w punkcie, w czasie, w którym realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego wynosi 3 godziny, a minimalny tygodniowy wymiar godzin tych zajęć wynosi:
1) w grupie liczącej od 3 do 12 dzieci – 12 godzin,
2) w grupie liczącej od 13 do 16 dzieci – 16 godzin,
3) w grupie liczącej od 17 do 20 dzieci - 20 godzin,
4) w grupie liczącej od 21 do 25 dzieci – 25 godzin.
2. Zajęcia są bezpłatne, odbywają się w dni pracy szkoły/przedszkola/, w której utworzono punkt.
IV. Warunki przyjmowania dzieci na zajęcia w punkcie.
1. Punkt przyjmuje dzieci z terenu Gminy Police.
2. Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać 25.
3. Rekrutacja odbywa się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
4. Do punktu przyjmowane są dzieci nie objęte wychowaniem przedszkolnym.
5. Jeżeli do punktu zostanie złożonych więcej kart zgłoszeń niż miejsc będących w jego dyspozycji, to zostają do niego przyjęte dzieci z rodzin, w których miesięczny dochód netto (za miesiąc poprzedzający miesiąc złożenia wniosku) przypadający na 1 osobę w rodzinie jest niższy.
6. Karty zgłoszeń przyjmowane są w szkole/przedszkolu/, w której utworzono punkt.
7. Formularze Karty zgłoszeń o przyjęcie dziecka do punktu przedszkolnego dostępne są w szkole/przedszkolu/, w której utworzono punkt oraz na stronach internetowych www.bip.police.pl (Druki i wnioski do pobrania).
8. Rekrutacji dzieci do punktu dokonuje dyrektor szkoły/przedszkola/, w której utworzono punkt, w terminie od 1 – 30 kwietnia na nowy rok szkolny. W przypadku wolnych miejsc w punkcie, rekrutacja może być dokonana w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły/przedszkola/, w której utworzono punkt.
9. O wynikach rekrutacji rodzice będą powiadamiani ustnie, telefonicznie lub listownie.
V. Prawa i obowiązki wychowanków punktu.
1. Dzieci uczęszczające do punktu mają wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i rozwojem psychofizycznym,
2) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
3) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej, akceptacji jego osoby,
4) rozwijania własnych zainteresowań i zdolności oraz wyrażania przeżyć i uczuć w różnych formach,
5) pomocy w wyrównywaniu różnego rodzaju braków i defektów rozwojowych.
2. Dzieci uczęszczające do punktu mają obowiązek zgodnie współpracować z innymi dziećmi, szanować odrębność każdego z nich, a także dbać o mienie i zabawki.
3. Dziecko może być skreślone z listy wychowanków punktu, gdy:
1) zachowanie jego będzie stwarzać zagrożenie dla innych wychowanków, a także naruszać ich godność osobistą,
2) informacje podane w Karcie są niezgodne z prawdą,
3) nieuzasadniona nieobecność wychowanka trwa dłużej niż 1 miesiąc.
VI. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć.
1. Nauczyciel sprawuje bezpośrednią opiekę nad dziećmi oraz zapewnia im zdrowe i bezpieczne warunki w czasie pobytu w punkcie.
2. W trakcie zajęć organizowanych poza terenem punktu (spacery, wycieczki) opiekę nad dziećmi zapewnia nauczycielka oraz pracownik obsługi przydzielony do danego punktu.
VII. Warunki przyprowadzenia dzieci na zajęcia i odbierania z nich przez rodziców (prawnych opiekunów).
1. Rodzice zobowiązani są do osobistego przyprowadzania dzieci do punktu i odbierania ich z punktu, bądź przez osoby upoważnione przez rodziców.
2. Punkt może odmówić wydania dziecka osobie w stanie wskazującym na spożycie alkoholu czy środków odurzających.
3. W drodze na zajęcia i w drodze powrotnej za bezpieczeństwo dzieci odpowiadają rodzice.
VIII. Warunki organizowania zajęć dodatkowych, wykraczających poza zakres podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Na wniosek rodziców mogą być organizowane zajęcia dodatkowe wykraczające poza zakres podstawy programowej wychowania przedszkolnego na zasadzie pełnej odpłatności.
IX. Terminy przerw w pracy punktu.
Punkt funkcjonuje w dni pracy szkoły/przedszkola/, w której utworzono punkt.
X. Zakres zadań nauczycieli prowadzących zajęcia w punkcie.
1. Nauczyciel prowadzący zajęcia w punkcie realizuje program wychowania przedszkolnego.
2. Nauczyciel w szczególności:
1) współdziała z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości treści zawartych w programie wychowania przedszkolnego realizowanym w punkcie oraz uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
2) planuje i prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującym programem nauczania i odpowiada za jej jakość.
3) prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka i dokumentuje te obserwacje,
4) przeprowadza, w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej, diagnozy gotowości do podjęcia nauki w szkole,
5) współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno- pedagogiczną lub opiekę zdrowotną w zakresie powierzonych jej opiece dzieci,
6) prowadzi dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
7) szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa,
8) odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci.
3. W zajęciach prowadzonych w punkcie mogą uczestniczyć rodzice (prawni opiekunowie) dzieci uczęszczających na zajęcia lub ich pełnoletni członkowie rodzin upoważnieni przez rodziców (prawnych opiekunów).
4. Nauczyciel prowadzący zajęcia w punkcie współpracuje z rodzinami dzieci uczęszczających na zajęcia, w szczególności poprzez:
1) korzystanie z pomocy rodziców (prawnych opiekunów) lub ich pełnoletnich członków rodzin dzieci, upoważnionych przez rodziców (prawnych opiekunów) w sprawowaniu opieki nad dziećmi w czasie prowadzenia zajęć,
2) prowadzenie konsultacji i udzielania porad rodzicom (prawnym opiekunom) w zakresie pracy z dziećmi.
Pełna treść uchwały