Streszczenie z kontroli przeprowadzonej w Przedszkolu Publicznym nr 5 w Policach w 2017 roku
Nr kontroli: R.1711.01.02.2017
Gospodarka finansowo-księgowa za 2016 r.
Przedszkole Publiczne nr 5 w Policach
Wyniki kontroli: Ustalenia i zalecenia
Rewidenci Urzędu Miejskiego w Policach w dniach od 31 stycznia do 28 lutego 2017 roku przeprowadził w Przedszkolu Publicznym nr 5 w Policach kontrolę w zakresie przestrzegania procedur wewnętrznych, ewidencjonowania operacji gospodarczych zgodnie z przepisami prawa, celowego i oszczędnego dokonywania wydatków, zaciągania zobowiązań, przekazywania dochodów budżetowych do jednostki nadrzędnej, sporządzenia wybranych sprawozdań budżetowych na dzień 31.12.2016 r. oraz ewidencji podatku VAT – należnego i naliczonego a także rozliczeń z Gminą w 2017 roku
Wnioski pokontrolne zostały zawarte w protokole nr R.1711.01.02.2017 z przeprowadzonej kontroli oraz w wystąpieniu pokontrolnym nr R.1711.06.2017 skierowanym do Burmistrza Polic z dnia 20 marca 2017 r.
Zalecenia pokontrolne przedstawiono w piśmie nr R.1711.07.2017 z dnia 07 kwietnia 2017 r. przekazanym kontrolowanej jednostce.
Kontrola przestrzegania procedur wewnętrznych w zakresie oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków w 2016 r. objęła wydatki na łączną kwotę 47.025,72 zł.
W trakcie kontroli stwierdzono, że część pobranych przez jednostkę w 2016 roku dochodów należnych jednostce samorządu terytorialnego o łącznej wartości 5.860,01 zł przekazano na rachunek budżetu o jeden dzień za późno, czym naruszono wytyczne ustalone w Zarządzeniu nr 338/2015 Burmistrza Polic z dnia 31.12.2015 r. w sprawie określenia zasad i terminów przekazywania pobranych dochodów przez jednostki budżetowe Gminy Police. Stanowi to również przesłankę wskazującą na naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o której mowa w art. 6 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, gdyż w tym przypadku nie można zastosować art. 26 ust. 1 ustawy, mówiącego, że „nie stanowi naruszenia dyscypliny finansów publicznych działanie lub zaniechanie określone w art. 5-16, którego przedmiotem są środki finansowe w wysokości nieprzekraczającej jednorazowo, a w przypadku więcej niż jednego działania lub zaniechania - łącznie w roku budżetowym, kwoty minimalnej” (tj. 2.917,14 zł w 2016 roku).
Burmistrz Polic zalecił kontrolowanej jednostce terminowe przekazywanie na rachunek budżetu wszystkich pobieranych dochodów należnych jednostce samorządu terytorialnego zgodnie z wytycznymi wskazanymi w Zarządzeniu Burmistrza Polic w sprawie określenia zasad i terminów przekazywania pobranych dochodów przez jednostki budżetowe Gminy Police.