W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Policach

ul. Stefana Batorego 3
72-010 Police

tel. 91 431-18-30
fax 91 431-18-32

e-mail: sekretariat@police.pl
Adres skrzynki ePUAP: /9s49g1knlz/skrytka

NIP 851-10-00-695
REGON 000525866
Identyfikator gminy TERYT: 3211043

 

Wykaz telefonów i adresów e-mailowych

 

Informacja o rachunkach bankowych Gminy Police

Postanowienie OŚ-7624/48/09 z 03.08.2010

Nasz znak: OŚ-7624/48/09

Police, 3 sierpień 2010r.


OBWIESZCZENIE
BURMISTRZA POLIC

o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa i rozbudowa przejścia drogowego przez miejscowość Tanowo na drodze wojewódzkiej nr 115”.
Na podstawie art. 74 ust 3, ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U.
z 2008r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) oraz art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) zawiadamiam, że w wyniku zakończonego postępowania administracyjnego wydana została decyzja o następującej treści:

DECYZJA


Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 80 ust. 2, art. 84, art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy
z dnia ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r.
Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.), a także § 3, ust. 1, pkt 56 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.), oraz art. 104 ustawy z dnia
14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pracowni Projektowej Dróg i Mostów „DIM” Ryszard Kowalski z siedzibą w Szczecinie przy ul. Sosnowej 6a działająca z upoważnienia Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich
w Koszalinie z siedzibą przy ul. Szczecińskiej 31, dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa i rozbudowa przejścia drogowego przez miejscowość Tanowo na drodze wojewódzkiej nr 115”

orzekam

stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.   


Uzasadnienie

Pracownia Projektowa Dróg i Mostów „DIM” Ryszard Kowalski z siedzibą w Szczecinie przy ul. Sosnowej 6a działająca z upoważnienia Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie z siedzibą przy ul. Szczecińskiej 31, w dniu 18 listopada 2009r. (data wpływu) wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa i rozbudowa przejścia drogowego przez miejscowość Tanowo na drodze wojewódzkiej nr 115”.
Wraz z wnioskiem złożono kartę informacyjną przedsięwzięcia, mapy ewidencyjne oraz kopię władających działkami.
W trakcie trwania procedury wniosek został uzupełniony zgodnie wezwaniem z dnia 7.12.2009r.
Pismem z dnia 30 marca 2010r. (wpłynęło 31 marca 2010r.) wnioskodawca złożył uzupełnienie do wniosku dotyczące wprowadzonych zmian – rozszerzenie zakresu inwestycji o większą ilość działek. Dostarczono również (13.04.2010r. data wpływu) kopię władających działkami dla w/w uzupełnienia. W dniu 9 czerwca 2010r. (data wpływu) złożono dodatkowe informacje odnoszące się do odległości inwestycji od obszarów Natura 2000.
Zgodnie z art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) uzasadnienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach niezależnie od wymagań wynikających z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, powinno zawierać w przypadku gdy nie została przeprowadzona ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko – informacje o uwarunkowaniach, o których mowa w art. 63 ust. 1, uwzględnionych przy stwierdzaniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
1) Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji:
Przedmiotem inwestycji jest przebudowa i rozbudowa przejścia drogowego przez miejscowość Tanowo w ciągu drogi wojewódzkiej nr 115 prowadzącej od miejscowości Szczecin do m. Dobieszczyn. Droga ta na analizowanym odcinku posiada nawierzchnię o szerokości od 5,5 do 7 m będącą w złym stanie technicznym (koleiny, spękania nawierzchni). W chwili obecnej odwodnienie drogi odbywa się powierzchniowo do istniejących rowów odwadniających oraz w teren. Przy drodze wojewódzkiej w m. Tanowo występują lokalnie ciągi piesze zlokalizowane przy jezdni lub oddzielone pasem zieleni. Szatę roślinną stanowią pojedyncze zadrzewienia typowe dla zabudowy miejskiej. Realizacja planowanego przedsięwzięcia wymaga wycinki drzew oraz krzewów.
Zaplanowana inwestycja swoim zakresem obejmie następujące prace:
- wycinkę kolidujących drzew i krzewów;
- wykonanie robót rozbiórkowych;
- wykonanie elementów spowolnienia ruchu;
- wykonanie robót nawierzchniowych na drodze wojewódzkiej;
- przebudowę istniejących skrzyżowań;
- przebudowę istniejących zjazdów;
- remont istniejących lub budowę nowych ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, zatok autobusowych oraz miejsc postojowych i parkingowych;
- remont, przebudowę lub budowę przepustów;
- budowę kanalizacji deszczowej;
- ewentualne nasadzenia drzew i krzewów;
- wykonanie pasów zieleni oddzielających ciągi piesze, pieszo-rowerowe lub rowerowe od krawędzi jezdni;
- wyprofilowanie i obsianie mieszanką traw terenów zielonych;
- wykonanie elementów spowalniających w miejscowościach i/lub przed miejscowościami;
- w razie konieczności wykonanie oświetlenia drogi w miejscowości Tanowo.
W ramach prac przygotowawczych jak również wykończeniowych Inwestor zaplanował:
- wykonanie oznakowania poziomego i pionowego;
- regulację pionową zaworów gazowych, wodociągowych, studni kanalizacyjnych i telekomunikacyjnych;
- odtworzenie lub oczyszczenie istniejących rowów;
- przestawienie ogrodzeń działek dzielonych pod przyszły pas drogowy;
- wykonanie niezbędnych zabezpieczeń dla pieszych i pojazdów – balustrady, ogrodzenia, bariery;
- wymianę niezbędnych pokryw studni kanalizacyjnych oraz wpustów ulicznych;
- ewentualną przebudowę kolidujących sieci energetycznych, teletechnicznych, gazowych, wodociągowych
i kanalizacyjnych;
- wycinkę kolidujących drzew i krzewów.
Celem planowanej inwestycji jest uzyskanie następujących parametrów drogi:
- klasa G – droga główna;
- prędkość projektowa na terenach miejskich – 50 km/h;
- prędkość projektowa na terenach zamiejskich – 90 km/h;
- ilość jezdni – 1;
- ilość pasów ruchu na jezdni – 2;
- szerokość pasa ruchu – od 3 do 3,5 m;
- szerokość ciągów pieszych – od 1,5 do 2 m;
- szerokość ciągów pieszo-rowerowych – od 2,5 (jednokierunkowe) do 3,5 m (dwukierunkowe);
- szerokość ścieżek rowerowych –  od 1,5 do 2 m.
Początek przebudowy zlokalizowany jest przed skrzyżowaniem DW 114 z DW 115 (km 16+400) natomiast jej koniec przed skrzyżowaniem z ul. Gunicką w miejscowości Tanowo (km 18+470). Zakres prac obejmuje również przebudowę skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 114 i 115. Chodnik od strony miejscowości Pilchowo został zaprojektowany od km ok. 16+250 (początek obszaru zabudowanego) natomiast od strony miejscowości Dobieszczyn do km ok. 18+520 (skrzyżowanie z ul. Witorzy).
W ramach rozbudowy przedsięwzięcia wykonane zostaną wszystkie prace wychodzące poza istniejący pas drogowy (wykonanie ciągu pieszego, pieszo-rowerowego, peronów zatok autobusowych, parkingów, wylotów kanalizacji deszczowej, ewentualne roboty związane z usunięciem kolizji projektowanej inwestycji z istniejąca infrastrukturą).
Inwestor zaplanował:
- wykonanie nawierzchni bitumicznej drogi wojewódzkiej;
- wykonanie nawierzchni zatok postojowych z kostki lub bitumicznych;
- wykonanie nawierzchni chodników z kostki brukowej betonowej;
- wykonanie nawierzchni ciągów pieszo-rowerowych lub rowerowych z kostki brukowej betonowej lub
z nawierzchni bitumicznej.
Inwestor przewidział również odwodnienie drogi za pomocą nowoprojektowanej kanalizacji deszczowej
z odprowadzeniem wody opadowej do zbiorników lub cieków naturalnych po jej odpowiednim odczyszczeniu. Na terenach zamiejskich odwodnienie nawierzchni odbywać się będzie za pomocą istniejących rowów trawiastych.
Prace rozbiórkowe i budowlane prowadzone będą przy użyciu:
- narzędzi ręcznych (bez napędu i z napędem silnikowym) przede wszystkim w miejscach kolizji z istniejącymi sieciami podziemnymi;
- spycharek, koparek itp. (z napędem spalinowym) do różnego rodzaju prac ziemnych, przeładunkowych
i porządkowych na terenie placu budowy;
-  równiarek, walców itp. do wyrównywania i utwardzania warstw konstrukcyjnych drogi;
- urządzeń do rozkładania mieszanek bitumicznych;
- samochodów do transportu wszystkich materiałów stosowanych na budowie.
Na etapie realizacji inwestycji wykorzystane zostaną m.in. takie materiały jak:
- beton;
- mieszanka mineralno-asfaltowa (beton asfaltowy);
- kruszywo naturalne (pospółka);
- piasek;
- cement;
- prefabrykaty żelbetonowe lub betonowe (rury i kręgi betonowe, krawężniki uliczne, obrzeża trawnikowe betonowe, kostka brukowa betonowa lub płytki chodnikowe betonowe itp.).  
Prace nawierzchniowe będą polegały na wykonaniu frezowania nierówności istniejącej nawierzchni jezdni (tylko gdy nastąpi taka konieczność), wykonaniu poszerzeń z kruszywa oraz betonu asfaltowego a następnie wykonaniu jednej lub dwóch warstw bitumicznych wyrównawczo-wzmacniających jak również warstwy ścieralnej z SMA bądź betonu asfaltowego.
Istniejące drogi bitumiczne, przylegające do drogi wojewódzkiej zostaną dowiązane wysokościowo do projektowanych krawędzi drogi nadrzędnej poprzez frezowanie, wykonanie warstwy wyrównawczej oraz ścieralnej bitumicznej.
Zatoki autobusowe oraz postojowe wykonane zostaną w technologii bitumicznej z kostki betonowej lub kamiennej na podbudowie umożliwiającej przeniesienie projektowanego obciążenia.
Nawierzchnie chodników zostaną wykonane z kostki brukowej betonowej natomiast nawierzchnia ciągów pieszo-rowerowych lub rowerowych z kostki brukowej betonowej lub z nawierzchni bitumicznej.
W ramach inwestycji wykonane zostaną również roboty związane z odwodnieniem (kanalizacja lub odwodnienie powierzchniowe), regulacja lub budowa nowych rowów drogowych, wykonanie poboczy i pasów zieleni jak również wykonanie elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego (np.: oznakowanie pionowe i poziome, bariery energochłonne, balustrady, spowolnienie ruchu).
Ewentualna zmiana nawierzchni dróg gruntowych, żwirowych oraz brukowcowych na nawierzchnię bitumiczną dotyczy dróg oraz zjazdów przyległych do istniejącej bitumicznej drogi wojewódzkiej nr 115. Do zakresu robót należy również wykonanie zjazdów o nawierzchni z kostki betonowej.  
b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie – nie przewiduje się.
c) wykorzystywania zasobów naturalnych
Woda używana będzie jako składnik mieszanek betonowych lub zapraw murarskich jak również w razie potrzeby do pielęgnacji betonu lub podbudów z kruszyw naturalnych. W trakcie realizacji inwestycji będzie używane kruszywo naturalne (pospółka) jak również piasek.
d)     emisji i występowania innych uciążliwości
W trakcie realizacji zadania będzie występować wzmożona emisja zanieczyszczeń do powietrza w postaci gazów (spaliny maszyn oraz pojazdów pracujących przy realizacji inwestycji) i pyłów pochodzących m.in. od środków transportu, maszyn budowlanych pracujących na budowie czy ruchu pojazdów na terenie budowy jak również wykorzystywanie materiałów sypkich.
Prace (ziemne) drogowe w niewielkim stopniu naruszą powierzchnię ziemi gdyż będą zmierzały do nadania stabilności korpusowi drogi i ograniczą się do poszerzenia bądź uzupełnienia i wzmocnienia istniejącego nasypu drogowego. Inwestor podejmie starania aby prace były prowadzone w taki sposób by warstwa urodzajna gleby była zdejmowana oddzielnie i odkładana do wykorzystania przy rekultywacji po zakończeniu robót.  
Z fazą budowy wiąże się również wzmożony hałas związany m.in. z pracą maszyn i urządzeń wykorzystywanych przy realizacji inwestycji. Hałas ten będzie ograniczany poprzez zastosowanie sprawdzonych, dobrze konserwowanych, sprawnych technicznie oraz posiadających odpowiednie atesty maszyn oraz urządzeń.  
W/w oddziaływania są typowe dla fazy realizacji inwestycji i zanikną wraz z zakończeniem prac związanych z realizacją inwestycji.
Powstałe w trakcie prac budowlanych odpady komunalne oraz budowlane będą składowane czasowo
w miejscach do tego przeznaczonych. Ewentualne powstałe odpady niebezpieczne będą magazynowane
w specjalistycznych pojemnikach. Wszystkie wytworzone odpady będą przekazane do utylizacji lub odzysku poza teren przedsięwzięcia.
Odpady niebezpieczne mogą powstawać gdy zaistnieje konieczność wykonania separatorów (w wyniku eksploatacji drogi) i będą to:
- odpady z odwadniania olejów w separatorach – odpady stałe z piaskowników oraz z odwadniania olejów
w separatorach (kod 13 05 01);
- odpady z odwadniania olejów w separatorach  - szlamy z odwadniania olejów w separatorach (kod 13 05 02);
- odpady z odwadniania olejów w separatorach – zaolejona woda z odwadniania olejów w separatorach (kod 13 05 07).
W trakcie realizacji zadania podejmowane będą działania zmierzające do zapewnienia właściwego stanu technicznego maszyn, urządzeń oraz samochodów w celu zminimalizowania możliwości wycieku z nich substancji niebezpiecznych (odpowiednia organizacja prac czy lokalizacja bazy sprzętowej).
Gospodarka odpadami powinna być realizowana zgodnie z przepisami wynikającymi z przepisów ustawy z dnia 27.04.2001r. o odpadach (Dz. U. z 2007r. Nr 39, poz. 251 z późn. zm.), natomiast w zakresie sposobu klasyfikowania odpadów obowiązuje rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2001r. Nr 112, poz. 1206).
e) ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii
Planowane przedsięwzięcie, jeżeli będzie realizowane zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami techniczno-technologicznymi oraz warunkami realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, nie powinno stanowić ryzyka wystąpienia poważnej awarii.
2) Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska,
w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska
i odnawiania zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:
a) obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych
Planowana inwestycja nie znajduje się na obszarach wodno-błotnych oraz innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych.
b) obszary wybrzeży
Zadanie nie znajduje się na obszarach wybrzeży.
c) obszary górskie lub leśne
Przedsięwzięcie nie jest usytuowane na obszarach o charakterze górskim lub leśnym.
d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych – zapisy wg obowiązującego wypisu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin
i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody
Planowana inwestycja znajduje się w pobliżu następujących obszarów Natura 2000 - Jezioro Świdwie o kodzie PLB320006 – ok. 5,5 km na zachód od projektowanego początku inwestycji w Tanowie, Ostoja Wkrzańska
o kodzie PLB320014 – ok. 0,5 km na północny-zachód od projektowanego początku inwestycji i Police Kanały o kodzie PLH320015 – ok. 5,5 km na wschód od projektowanego początku inwestycji oraz zapisy wg obowiązującego wypisu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego .
f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone
Inwestycja nie znajduje się na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – zapisy wg obowiązującego wypisu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
h) gęstość zaludnienia
Miejscowość Tanowo, w której będzie realizowane przedsięwzięcie obejmuje 1383 osoby (stan na 31 marca 2010r.)
i) obszary przylegające do jezior
Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior.

j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej
Zadanie ni znajduje się na obszarach uzdrowiska oraz ochrony uzdrowiskowej.

Dla terenu objętego inwestycją został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie z Uchwałą Nr XIX/131/08 Rady Miejskiej w Policach z dnia 29 stycznia 2008r. (Dz. Urzęd. Woj. Zachodniopomorskiego z 9 kwietnia 2008r. Nr 38, poz. 794), w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Police w części dotyczącej miejscowości: Tanowo, Węgornik, Zalesie – tzw. „Tanowo” część terenu na którym będzie realizowane przedsięwzięcie znajduje się w obrębie terenów elementarnych oznaczonych na planie symbolami: 4a EE; 17 KP; 18 KP; 03 KDG/KDZ; 30 KPJ; 07 KDL;
1 MJ; 2 URM; 3 MJU; 4 MJU; 5 UO; 6 MJ; 7 MJ; 7a MJ; 13 RPO; 16 MJ; 17 URM; 19 MJU; 07 KDL;
39 KDD; 40 KDD; 43 KDW; 44 KPJ; 45 KPJ; 46 KPJ; 48 KP; 50 KP; 13 ZL; 14 W; 15 ZP; 06 KDG/KDL; 4 MJU; 7 MJ; 28 KDD; 011 KDL; 3 MJ; 4 MJ; 5 MJ; 6 MJU; 7 MJU; 8 MJU; 42 MJ; 08 KDL; 43 KDD;
44 KDD; 51 KDW; 53 KP; 54 KP; 57 KP; 012 KDG/KDD.
Teren o symbolu 03 KDG/KDZ powierzchnia 0,35 ha oraz teren o pow. 0,54 ha – przeznaczenie terenu – a) droga wojewódzka, klasy głównej, docelowo-po realizacji obwodnicy Tanowa (droga 02 KDG)-klasy zbiorczej; b) dopuszcza się zmianę kategorii po realizacji obwodnicy Tanowa-do ustalenia wg odrębnych regulacji; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – a) zakaz wycinki starodrzewu za wyjątkiem cięć sanitarnych, b) uzupełnienie zieleni przyulicznej; dla terenu o powierzchni 1,36 ha – a) część terenu położona na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody „Tanowo”, stosuje się ustalenia wg § 4; b) na odcinku-lit. a-uszczelnienie podłoża i odwodnienie terenu zapobiegające przenikaniu zanieczyszczeń do gruntu i wód podziemnych; c) zakaz wycinki starodrzewu za wyjątkiem cięć sanitarnych; d) uzupełnianie zieleni przyulicznej; dla terenu
o powierzchni 1,06 ha a) teren położony na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody „Tanowo”, stosuje się ustalenia wg § 4; b) uszczelnienie podłoża i odwodnienie terenu zapobiegające przenikaniu zanieczyszczeń do gruntu i wód podziemnych;  c) zakaz wycinki starodrzewu za wyjątkiem cięć sanitarnych; d) uzupełnianie zieleni przyulicznej; dla terenu o powierzchni 0,10 ha - a) część terenu położona na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody „Tanowo”, stosuje się ustalenia wg § 4; b) obowiązuje uszczelnienie podłoża i odwodnienie terenu zapobiegające przenikaniu zanieczyszczeń do gruntu i wód podziemnych.
Teren 07 KDL teren o pow. 1,28 ha – przeznaczenie terenu – droga gminna, klasy lokalnej; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – maksymalne zachowanie zadrzewień nie kolidujących z realizacją jezdni, ścieżki rowerowej i sieci uzbrojenia podziemnego.
Teren 1 MJ – przeznaczenie terenu – zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna; ustalenia w zakresie ochrony środowiska  - udział powierzchni biologicznie czynnej min. 50% powierzchni działki.
Teren 2 URM – przeznaczenie terenu – a) usługi rzemieślnicze; b) dopuszcza się mieszkanie właściciela lub użytkownika pod warunkiem realizacji podstawowego przeznaczenia; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – a) udział powierzchni biologicznie czynnej min. 30% powierzchni działki; b) pas zieleni izolacyjnej wzdłuż wsch. granicy terenu.
Tereny 3 MJU oraz 4 MJU – przeznaczenie terenu – zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna z usługami nieuciążliwymi – ustalenia w zakresie ochrony środowiska – udział powierzchni biologicznie czynnej minimum 35% powierzchni działki; ustalenia dotyczące ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków – a) na terenie 3 MJ budynek mieszkalny przy ul. Szczecińskiej nr 72 zakwalifikowany do wpisu do rejestru zabytków, stosuje się ustalenia § 5; b) na terenie 4 MJ budynek mieszkalny przy ul. Szczecińskiej nr 69 w ewidencji zabytków, stosuje się ustalenia § 5.
Teren 5 UO – przeznaczenie terenu – a) usługi oświaty-istniejące przedszkole-utrzymanie i uzupełnienie istniejącej zabudowy; b) towarzysząca zieleń urządzona; c) dopuszcza się towarzyszącą funkcję mieszkalną
w formie lokali wbudowanych; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – udział powierzchni biologicznie czynnej minimum 60% powierzchni terenu; ustalenia dotyczące ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków – budynek przy ul. Szczecińskiej 70 w ewidencji zabytków, stosuje się ustalenia § 5.
Tereny 6 MJ, 7 MJ i 7a MJ – przeznaczenie terenu – zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna; ustalenia
w zakresie ochrony środowiska – a) udział powierzchni biologicznie czynnej minimum 30% powierzchni działki; b) utrzymanie istniejącej zieleni leśnej na terenie 7 MJ.
Teren 13 RPO – przeznaczenie terenu – a) ośrodek produkcji ogrodniczej; b) towarzysząca istniejąca funkcja mieszkaniowa jednorodzinna; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – a) udział powierzchni biologicznie czynnej min. 10% powierzchni terenu; b) pas zieleni izolacyjnej przesłaniającej.
Tereny 15 MJ i 16 MJ – przeznaczenie terenu – a) zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna; b) utrzymanie istniejącej i uzupełnienie zabudowy; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – a) udział powierzchni biologicznie czynnej minimum 30% powierzchni działki; b) zieleń izolacyjna i przesłaniająca wzdłuż płd. granicy terenu 15 MJ.
Teren 17 URM – przeznaczenie terenu – a) usługi rzemieślnicze; b) dopuszcza się mieszkanie właściciela lub użytkownika; c) dopuszcza się przekształcenie funkcji usługowej na cele mieszkalne; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – udział powierzchni biologicznie czynnej min. 30% powierzchni działki.
Tereny 19 MJU i 20 MJU – przeznaczenie terenu – zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna z usługami nieuciążliwymi; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – a) teren 20 MJ położony na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody „Tanowo” stosuje się ustalenia wg. § 4; b) udział powierzchni biologicznie czynnej minimum 35% powierzchni działki; ustalenia dotyczące ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków – a) na terenie 20 MJU budynek mieszkalny przy ul. Szczecińskiej nr 26 zakwalifikowany do wpisu do rejestru zabytków, stosuje się ustalenia wg § 5; b) na terenie 19 MJU budynki mieszkalne przy ul. Szczecińskiej nr 59, 60, 61, 64, 65, 66 oraz na terenie 20 MJ budynki mieszkalne przy ul. Szczecińskiej  nr 25 i 26 w ewidencji zabytków, stosuje się ustalenia wg § 5.
Teren 07 KDL teren o pow. 0,51 ha – przeznaczenie terenu – droga gminna klasy lokalnej; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – obowiązuje ochrona istniejącego starodrzewu, z dopuszczeniem cięć sanitarnych oraz niezbędnej wycinki przy kolizji z uzbrojeniem technicznym.
Tereny 39 KDD, 40 KDD i 42 KDD – przeznaczenie terenu – droga gminna klasy dojazdowej – ustalenia
w zakresie ochrony środowiska – a) część terenu 42 KDD położona na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody „Tanowo” stosuje się ustalenia wg § 4; b) na terenie 39 KDD utrzymanie istniejącego starodrzewu
z dopuszczeniem cięć sanitarnych i przy kolizji z uzbrojeniem technicznym.
Teren 13 ZL – przeznaczenie terenu – zieleń leśna-park leśny; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – dopuszcza się cięcia pielęgnacyjne i sanitarne zieleni wysokiej.
Teren 14 W – przeznaczenie terenu – wody powierzchniowe – zbiornik wodny o funkcji rekreacyjnej; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – a) rekultywacja zbiornika wodnego w dostosowaniu do funkcji wypoczynkowej; b) uzyskanie docelowo II klasy czystości wody w parametrach biologicznych i chemicznych.
Teren 15 ZP – przeznaczenie terenu – publiczna zieleń parkowa ze zbiornikami wodnymi o funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej – sporty wodne i wędkarstwo; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – a) udział powierzchni biologicznie czynnej min. 90% powierzchni terenu; b) zakaz regulacji linii brzegowej; c) uzyskanie docelowo II kl. czystości wody w parametrach biologicznych i chemicznych.
Teren 4 MJU o powierzchni 0,82 ha – przeznaczenie terenu – zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna
z dopuszczalnymi usługami nieuciążliwymi; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – a) udział powierzchni biologicznie czynnej min. 50% powierzchni czynnej; b) utrzymanie istniejącego starodrzewu z dopuszczeniem cięć sanitarnych; c) teren położony na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody „Tanowo” stosuje się ustalenia wg § 4.
Tereny 7 MJ i 8 MJ – przeznaczenie terenu – zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – a) udział powierzchni biologicznie czynnej minimum 60% powierzchni działki; b) część terenu 7 MJ i teren 8 MJ położony na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody „Tanowo” stosuje się ustalenia wg § 4.
Tereny 28 KDD, 28a KDD, 43 KDD, 44 KDD i 47 KDD – przeznaczenie terenu – droga gminna klasy dojazdowej oraz 08 KDL – przeznaczenie terenu – droga gminna klasy lokalnej – ustalenia w zakresie ochrony środowiska - a) teren położony na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody „Tanowo” stosuje się ustalenia wg § 4; b) obowiązuje uszczelnienie podłoża i odwodnienie terenu zapobiegające przenikaniu zanieczyszczeń do gruntu i wód podziemnych. Dodatkowo dla terenu 08 KDL obowiązuje uszczelnienie podłoża o odwodnienie terenu zapobiegające przenikaniu zanieczyszczeń do gruntu i wód podziemnych oraz zieleń przysłaniająca zimozielona od str. terenu 23 MN.
Teren 51 KDW – przeznaczenie terenu – droga wewnętrzna; ustalenia w zakresie ochrony środowiska - a) teren objęty strefą ochrony pośredniej ujęcia wody „Tanowo” stosuje się ustalenia wg § 4; b) obowiązuje uszczelnienie podłoża i odwodnienie terenu zapobiegające przenikaniu zanieczyszczeń do gruntu i wód podziemnych.
Teren 011 KDL przeznaczenie terenu – droga gminna klasy lokalnej; ustalenia w zakresie ochrony środowiska - a) część terenu położona na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody „Tanowo” stosuje się ustalenia wg § 4; b) j.w.
Tereny 2 MJ, 3 MJ, 4MJ i 5 MJ oraz 42 MJ – przeznaczenie terenu – zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – a) teren położony na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody „Tanowo” stosuje się ustalenia wg § 4; b) udział powierzchni biologicznie czynnej min. 50%  powierzchni działki.
Tereny 6 MJU, 7 MJU i 8 MJU – przeznaczenie terenu – zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna
z dopuszczalnymi usługami nieuciążliwymi; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – a) teren położony na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody „Tanowo” stosuje się ustalenia wg § 4; b) udział powierzchni biologicznie czynnej min. 30%  powierzchni działki.
Tereny 53 KP, 54 KP, 55 KP, 57 KP, 58 KP i 59 KP – przeznaczenie terenu – ciąg pieszy-gminny; ustalenia
w zakresie ochrony środowiska - teren położony na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody „Tanowo” stosuje się ustalenia wg § 4.
Teren 012 KDG/KDD – przeznaczenie terenu – a) droga wojewódzka klasy głównej; po realizacji obwodnicy Tanowa klasy dojazdowej; b) dopuszcza się zmianę kategorii w dostosowaniu do pełnionej funkcji po realizacji obwodnicy Tanowa – do ustalenia wg odrębnych regulacji; ustalenia w zakresie ochrony środowiska – a) teren położony w strefie ochrony pośredniej ujęcia wody „Tanowo” stosuje się ustalenia wg § 4; b) obowiązuje uszczelnienie podłoża i odwodnienie terenu zapobiegające przenikaniu zanieczyszczeń do gruntu i wód podziemnych.
Zgodnie z Uchwałą Nr XIV/106/03 Rady Miejskiej w Policach z dnia 28 października 2003r. (Dz. Urzęd. Woj. Zachodniopomorskiego z 28.11.2003r. Nr 109, poz. 1839), w sprawie zmian w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego gminy Police w obrębach Zalesie, Węgornik, Tanowo, Trzeszczyn, Tatynia, Wieńkowo, Drogoradz, Karpin, Dębostrów, w części dotyczącej wprowadzenia do planu trasy gazociągu wysokiego ciśnienia DN 700 i strefy wokół gazociągu określającej zasady zagospodarowania, tzw. „Gaz”, cześć terenu znajduje się w obrębie terenów elementarnych oznaczonych na planie symbolami: 2 MJ; RP; Gw; 01 KG/Z; 09 KL.
Teren 2 MJ – ustalenia funkcjonalne – a) teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej; b) podtrzymuje się istniejącą funkcję terenu; ustalenia ekologiczne – a) teren położony w strefie ochrony pośredniej ujęcia wody
w Tanowie. Obowiązują ustalenia zawarte w § 6. ust. 4 pkt. 1; b) udział powierzchni biologicznie czynnej nie może być mniejszy niż 75%.
Teren RP – ustalenia funkcjonalne – teren rolny – do dalszego użytkowania; ustalenia ekologiczne – a) teren położony w strefie ochrony pośredniej ujęcia wody w Tanowie. Obowiązują ustalenia zawarte w § 6. ust. 4 pkt. 1; b) fragment terenu położony w zasięgu występowania torfów. Obowiązują ustalenia zawarte w § 6, ust. 4 pkt 2; ustalenia dotyczące dóbr kultury – fragment terenu położony w strefie ochrony konserwatorskiej stanowisk archeologicznych WIII. Obowiązują ustalenia zawarte w § 6, ust. 5 pkt 2.
Teren Gw – ustalenia funkcjonalne – a) teren lokalizacji gazociągu wysokiego ciśnienia; b) zmiana przeznaczenia terenu rolnego na teren lokalizacji gazociągu z dopuszczeniem prowadzenia upraw rolnych; c) obowiązują ustalenia zawarte w § 6, ust. 1 pkt 3, 4, 6; ustalenia ekologiczne - a) teren położony na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody „Tanowo” stosuje się ustalenia zawarte w § 6. ust. 4 pkt. 1; b) teren położony w zasięgu występowania torfów. Obowiązują ustalenia zawarte w § 6, ust. 4 pkt 2; c) obowiązują ustalenia zawarte w § 6, ust. 4 pkt 11, 12, 14; ustalenia dotyczące dóbr kultury - fragment terenu położony w strefie ochrony konserwatorskiej stanowisk archeologicznych WIII. Obowiązują ustalenia zawarte w § 6, ust. 5 pkt 2.
Teren 01KG/Z – ustalenia funkcjonalne – droga wojewódzka nr 115 (ulica Gunicka), klasy głównej, po wybudowaniu obwodnicy – klasy zbiorczej i 09 KL- ustalenia funkcjonalne – droga gminna klasy lokalnej; ustalenia ekologiczne – teren położony w strefie ochrony pośredniej ujęcia wody w Tanowie. Obowiązują ustalenia zawarte w § 6. ust. 4 pkt. 1.
Zgodnie z Uchwałą Nr XLV/346/01 Rady Miejskiej w Policach z dnia 20 grudnia 2001r. (Dz. Urzęd. Woj. Zachodniopomorskiego z 10.04.2002r. Nr 15 poz. 262) w sprawie zmian w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego gminy Police w części dotyczącej obszaru miejscowości: Pilchowo, Bartoszewo, Żółtew część terenu znajduje się w obrębie terenów elementarnych oznaczonych na planie symbolami: ZL; 33 DW.
Teren ZL – ustalenia funkcjonalne – a) lasy ochronne; b) dopuszcza się zagospodarowanie rekreacyjno-turystyczne dla obsługi szlaków turystycznych i tras komunikacyjnych nie wymagające uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne w trybie ustawy z dnia 3 lutego 1995r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz decyzji o pozwoleniu na budowę; c) gospodarstwo leśne Żółtew – do zachowania; d) dopuszcza się dolesienia na gruntach rolnych o niskiej przydatności rolniczej z wyłączeniem rejonów występowania gatunków zagrożonych wg Czerwonej Listy Zwierząt oraz śródleśnych podmokłych obniżeń, torfowisk, mszarów, trzęsawisk (użytki naturogeniczne) – do zachowania jak tereny występowania cennych gatunków roślin i zwierząt oraz retencjonowania wód. Zakaz zalesiania; ustalenia ekologiczne – a) cześć terenu objęta strefą ochrony chemicznej ujęcia wody Pilchowo – obowiązują ustalenia wg § 4 ust. 1 pkt 2b; b) część terenu objęta strefą ochrony zasobowej ujęcia wody Pilchowo – obowiązują ustalenia wg 4 ust. 1 pkt 2c; c) śródleśne podmokłe obniżenia, torfowiska, mszary, trzęsawiska (użytki naturogeniczne) – do zachowania jako tereny występowania cennych gatunków roślin i zwierząt oraz retencjonowania wód. Zakaz zalesiania; ustalenia dotyczące dóbr kultury – a) część terenu objęta strefa W II częściowej ochrony stanowisk archeologicznych – obowiązują ustalenia wg 4 ust. 1 pkt 1a; b) część terenu objęta strefą W III ograniczonej ochrony stanowisk archeologicznych – obowiązują ustalenia wg 4 ust. 1 pkt 1b.
Teren 33 DW – ustalenia funkcjonalne – droga klasy głównej, istniejąca droga wojewódzka; ustalenia ekologiczne – część drogi objęta strefą ochrony zasobowej ujęcia wody Pilchowo – obowiązują ustalenia w/g § 4 ust. 1 pkt 2c.   
3) Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2, wynikające z:
a)  zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie możeoddziaływać    
Oddziaływanie planowanej inwestycji na środowisko będzie miało charakter lokalny. Dzięki realizacji inwestycji nastąpi poprawa parametrów technicznych drogi oraz stanu nawierzchni – poprawione zostaną wskaźniki spękań równości podłużnej, kolein i właściwości przeciwpoślizgowych. Nowa konstrukcja nawierzchni drogi umożliwi przystosowanie drogi do obciążenia ruchem kategorii KR2. Planowane zadanie wpłynie na zmniejszenie skutków oddziaływania ruchu drogowego na środowisko naturalne dzięki m.in. zmniejszeniu emisji spalin (poprawa płynności ruchu), poziomu natężenia hałasu (zmniejszenie oporów toczenia kół po lepszej jakości warstwy ścieralnej drogi). Poprawi się również bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi.
b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze
Planowane przedsięwzięcie nie będzie powodowało transgranicznego oddziaływania na środowisko. 
c) wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej – nie przewiduje się.
d) prawdopodobieństwa oddziaływania
Oddziaływanie planowanej przebudowy i rozbudowy istniejącej drogi na etapie realizacji będzie miało charakter krótkotrwały i lokalny co jest charakterystyczne dla tego etapu natomiast oddziaływanie na etapie eksploatacji drogi będzie zależało od natężenia ruchu w porze dziennej jak również nocnej. Można stwierdzić, że po zrealizowaniu inwestycja przyczyni się do poprawy warunków na drodze a co za tym idzie zmniejszy się jej oddziaływanie na środowisko.
e)     czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania
W trakcie realizacji zadania inwestycyjnego uciążliwości wystąpią jednie podczas prac związanych z przebudową i ustaną wraz z ich zakończeniem. Całe przedsięwzięcie może przyczynić się do polepszenia warunków bezpieczeństwa ruchu na drodze, poruszania się pieszych jak również ochrony środowiska.
Zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko
Wnioskowana inwestycja jest zadaniem wymienionym w § 3 ust. 1, pkt 56 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.), a tym samym zaliczona została do tzw. II grupy, dla których sporządzenie raportu może być wymagane.
Na podstawie art. 64 ust. 1 i 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko  Burmistrz Polic wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Policach z prośbą o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, ewentualnego obowiązku sporządzenia raportu oraz, w przypadku pozytywnej odpowiedzi, określenie jego zakresu.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny opinią sanitarną z dnia 29 stycznia 2010r. znak: PS.NZ.4071-2/10 nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla powyższego przedsięwzięcia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska postanowieniem z dnia 31 maja 2010r. znak: RDOŚ-32-WOOŚ.TŚ-6642/6-1/10/ak wyraził opinię, iż dla planowanego przedsięwzięcia istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz ustalił zakres raportu o oddziaływaniu na środowisko.
W oparciu o dostarczoną dokumentację, rodzaj przedsięwzięcia - przebudowa i rozbudowa (w ramach rozbudowy zostaną wykonane prace wychodzące poza istniejący pas drogowy – lokalne wejścia szerokości kilku bądź kilkunastu metrów), jego usytuowanie oraz znaczną odległość od obszarów wymagających specjalnej ochrony w tym obszarów Natura 2000 (Jezioro Świdwie o kodzie PLB320006 – ok. 5,5 km na zachód od projektowanego początku inwestycji w Tanowie, Ostoja Wkrzańska o kodzie PLB320014 – ok. 0,5 km na północny-zachód od projektowanego początku inwestycji i Police Kanały o kodzie PLH320015 – ok. 5,5 km na wschód od projektowanego początku inwestycji) jak również zasięg oddziaływania, Burmistrz Polic wydał postanowienie z dnia 14 czerwca 2010r., w którym postanowił nie stwierdzać potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Na podstawie art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) poinformowano strony o prowadzeniu postępowania dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zgodnie z art. 10 w/w ustawy zawiadomiono strony o zebranych dowodach i materiałach dotyczących wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla omawianego przedsięwzięcia oraz o możliwości zapoznania się z zebranymi dowodami i materiałami przed wydanie przez organ decyzji i wypowiedzenia się w tej sprawie – w ustawowym terminie nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski.
W związku z art. 84 ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko charakterystyka przedsięwzięcia i karta informacyjna przedsięwzięcia stanowią załączniki do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest burmistrz.


Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.


POUCZENIE

1.  Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem Burmistrza Polic, do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie w ciągu 14 dni od daty  otrzymania decyzji.
2. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę w terminie czterech lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna (art. 72 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko).


Zgodnie z art. 7 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.) zwalnia się z opłaty skarbowej jednostki budżetowe. 

 

Powiadom znajomego