W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Policach

ul. Stefana Batorego 3
72-010 Police

tel. 91 431-18-30
fax 91 431-18-32

e-mail: sekretariat@police.pl
Adres skrzynki ePUAP: /9s49g1knlz/skrytka

NIP 851-10-00-695
REGON 000525866
Identyfikator gminy TERYT: 3211043

 

Wykaz telefonów i adresów e-mailowych

 

Informacja o rachunkach bankowych Gminy Police

Postanowienie nr OŚ-7624/25/09 z dnia 16.06.2009r.

Nasz znak: OŚ-7624/25/09                                                            Police, 16.06.2009r.

POSTANOWIENIE

              Na podstawie art. 63 ust. 1 i 2, art. 64 ust. 1 oraz art. 65 ust 1 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana Grzegorza Barzyka – DR BARZYK CONSULTING z siedzibą w Mierzynie przy ul. Teresy 5 , dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa elektrowni wiatrowej Leśno Górne wraz ze stacją transformatorową oraz niezbędną infrastrukturą”

postanawiam

nie stwierdzać potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływaniaprzedsięwzięcia na środowisko dla zadania pn.: „Budowa elektrowni wiatrowej Leśno Górne wraz ze stacją transformatorową oraz niezbędną infrastrukturą”

UZASADNIENIE

              Pan Grzegorz Barzyk – DR BARZYK CONSULTING z siedzibą w Mierzynie przy ul. Teresy 5, w dniu 7 maja 2009r. (data wpływu) wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa elektrowni wiatrowej Leśno Górne wraz ze stacją transformatorową oraz niezbędną infrastrukturą”. Przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w miejscowości Leśno Górne, na działce
nr 3/22 (obręb Sierakowo), gm. Police.   
              Wraz z wnioskiem złożono kartę informacyjną przedsięwzięcia, mapę ewidencyjną, kopię wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wypis władających działkami oraz opłatę za wydanie decyzji.
Kartę informacyjną o planowanym przedsięwzięciu, zgodnie z przepisami ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, wniesiono także na nośniku elektronicznym. 
              Na podstawie art. 64 ust. 1 Burmistrz Polic dniu 18.05.2009r. wystąpił pisemnie do Starosty Polickiego oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Policach z prośbą o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, ewentualnego obowiązku sporządzenia raportu oraz, w przypadku pozytywnej odpowiedzi, określenie jego zakresu. 
              Starosta Policki postanowieniem z dnia 29 maja 2009r. znak: SR.AR.7633-P/7.1/09 postanowił odstąpić od potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla omawianego przedsięwzięcia. Również Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny opinią sanitarną z dnia 1 czerwca 2009r. znak: PS.NZ.4071-23/09 nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla powyższego przedsięwzięcia. 
              Zgodnie z art. 63 ust 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko(Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia  mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko stwierdza, w drodze postanowienia, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając łącznie następujące uwarunkowania:

1)       Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

a)       skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji: Planowana inwestycja będzie służyła, dzięki konwersji z energii wiatru, produkcji odnawialnej energii elektrycznej i będzie polegała na budowie:

a)       1 elektrowni wiatrowej o mocy do 900 kW i wysokości wieży do 71 m n.p.g;
b)       niezbędnej infrastruktury;
c)       drogi dojazdowej.

W zależności od tego jaki zostanie zastosowany typ urządzenia (elektrownia wiatrowa), przewidywana średnica łopat elektrowni wiatrowej nie przekroczy 56 m. Odpowiednio waga urządzenia nie przekroczy 60.000 kg, natomiast przewidywana roczna produkcja energii elektrycznej to: 1200-1800 MWh/rok. 
              Elektrownia będzie posiadała własny transformator NN/SN a jej wieża zostanie posadowiona na fundamencie.  Transformator będzie suchy lub olejowy. Pod transformatorem olejowym (jeżeli taki zostanie zastosowany) będzie misa olejowa umożliwiająca przejęcie całej ilości oleju transformatorowego.
Energia elektryczna od transformatora przesyłana będzie linią kablową napowietrzno/podziemną do słupa energetycznego SN, który stanowi podporę linii energetycznej biegnącej przy działce 3/22.
Działka (powierzchnia 9,0908 ha), na której będzie realizowane przedsięwzięcie (3/22) w części wykorzystywana jest na potrzeby przemysłowe (kruszarnia betonu) a częściowo rolniczo – na tym terenie zostanie posadowiona elektrownia wiatrowa. Pod omawianą zabudowę wraz z drogą przeznaczone zostanie ok. 0,034 ha
              Głównym elementem siłowni wiatrowej jest wirnik, który przekształca energię wiatru w energię mechaniczną przekazywaną do generatora W celu zapewnienia wysokiej sprawności elektrowni, wirnik turbinowy jest trójpłatowy. Wirnik ten osadzony jest na wale wolnoobrotowym, którego obroty poprzez skrzynię przekładniową przekazywane są do wału szybkoobrotowego. Wał ten połączony jest z wałem generatora natomiast wirnik obraca się z prędkością 15-30 obr/min - przekładnia zwiększa tę prędkość do ok. 1500 obr/min.
Jako generatory pracują najczęściej prądnice asynchroniczne. Podczas rozruchu generatory te łączone są zwykle do sieci przez układy tyrystorowe bocznikowane stycznikami. W zależności od typu wykorzystuje się także specjalne, energoelektroniczne układy prostownikowo/falownikowe, które zapewniają odpowiednią jakość współpracy z systemem energetycznym. 
              Mikroprocesorowy system sterowania monitoruje stan siłowni oraz pobiera dane do obliczeń i sterowania. Gondola zawiera układy smarowania, chłodzenia, hamulec tarczowy itp. Gondola, jak również wirnik obracane są w  kierunku wiatru przez silniki i przekładnię zębatą znajdującą się na szczycie wieży, na której umieszczona jest gondola. Wieża elektrowni wiatrowej najczęściej występuje w postaci rury stalowej albo betonowej, rzadziej o konstrukcji kratownicowej (możliwa jako wariant). 
b)       powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie
Działka na której będzie realizowane przedsięwzięcie (3/22) w części wykorzystywana jest na potrzeby przemysłowe (kruszarnia betonu) a częściowo rolniczo – na tym terenie zostanie posadowiona elektrownia wiatrowa.
c)       wykorzystywania zasobów naturalnych – nie dotyczy.
d)       emisji i występowania innych uciążliwości
W trakcie realizacji zadania będzie występować emisja zanieczyszczeń do powietrza w postaci gazów (m.in. z pojazdów pracujących na budowie) i pyłów pochodzących m.in. od środków transportu oraz maszyn budowlanych.

              Z fazą budowy wiąże się również okresowe oddziaływanie akustyczne (hałas np.: sprzętu pracującego na budowie czy pojazdów transportowych). W/w emisje są typowe dla okresu budowy i zanikną wraz
z zakończeniem prac inwestycyjnych.
W trakcie prac budowlanych będą wytwarzane odpady w postaci m.in. opakowań z tworzyw sztucznych, odpadów betonu oraz gruzu betonowego czy odpadów innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia.  
W fazie eksploatacji mogą być wytwarzane odpady w postaci m.in. oleju przekładniowego czy hydraulicznego, części mechaniczne np.: łożyska, klocki oraz tarcze hamulcowe.
Podczas eksploatacji inwestycji hałas słyszalny emitowany, w warunkach pracy ciągłej, przez elektrownię wiatrową o parametrach przewidzianych do zastosowania w ramach inwestycji będzie występował poniżej 45 dB w odległości równej 257 m.
Eksploatacja elektrowni wiatrowej nie będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza, powstawania ścieków technologicznych jak również socjalno-bytowych.
Inwestycja nie będzie wymagała dostarczania wody oraz innych surowców poza energią elektryczną na tzw. potrzeby własne w przypadku kiedy siła wiatru będzie niższa niż potrzebna do uruchomienia (szacunkowe zapotrzebowanie na energię to 25 kW/MW).
Gospodarka odpadami powinna być realizowana zgodnie z przepisami wynikającymi z przepisów ustawy z dnia 27.04.2001r. o odpadach (Dz. U. z 2007r. Nr 39, poz. 251 z późn. zm.) natomiast w zakresie sposobu klasyfikowania odpadów obowiązuje rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2001r. Nr 112, poz. 1206).
e)       ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii
Planowane przedsięwzięcie, jeżeli będzie realizowane zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami techniczno-technologicznymi oraz warunkami realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, nie powinno stanowić ryzyka wystąpienia poważnej awarii.

2)       Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:

a)       obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych – nie dotyczy.
b)       obszary wybrzeży – nie dotyczy.
c)       obszary górskie lub leśne – nie dotyczy
d)       obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych

Dla terenu objętego inwestycją został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z Uchwałą Nr XLII/328/01 Rady Miejskiej w Policach z dnia 30 października 2001r. (Dz. Urzęd. Woj. Zachodniopomorskiego z 2001r. Nr 48, poz. 1313), w sprawie zmian w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego gminy Police w części dotyczącej miejscowości: Sierakowo, Leśno Górne i Stare Leśno działka, na której będzie realizowane przedsięwzięcie w obrębie Leśno Górne, gmina Police znajduje się w granicach terenów elementarnych oznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego symbolami: 10 KD - Granice terenu - Dojazd do ulicy 11 KL (wzdłuż terenów 22 U, P i 23 U, P); Ustalenia funkcjonalne – Wewnętrzna ulica klasy dojazdowej typu „sięgacz”; 11 KL – Granice terenu - Droga dojazdowa do Leśna Górnego…; Ustalenia funkcjonalne – Ulica klasy lokalnej. Projektowana droga gminna; 22 U, P – Granice terenu - Płn. granica opracowania, proj. ul. 10 KD, ul. 11 KL, zespół pałacowo-parkowy; Ustalenia funkcjonalne – m.in. Działalność gospodarcza usługowo-produkcyjna; 23 U, P – Granice terenu – Płn.-zach. granica opracowania, proj. ulica 10 KD, ulica 10 KL; Ustalenia funkcjonalne – m.in. Działalność gospodarcza usługowo-produkcyjna; RP, RZ – Granice terenu – Użytki rolne w granicach opracowania; Ustalenia funkcjonalne -  m.in. Dopuszcza się lokalizację siłowni wiatrowych z zachowaniem odpowiednich odległości nie powodujących uciążliwości w stosunku do sąsiedniej zabudowy mieszkaniowej i usługowej; Ustalenia ekologiczne – a) Część terenu położona w strefie ponadnormatywnego oddziaływania Zakładu Odzysku i Składowania Odpadów Komunalnych (obszarze ograniczonego użytkowania) w Leśnie Górnym – w obszarze tym obowiązują zakazy:

- budowy budynków mieszkalnych, budynków użyteczności publicznej,

- lokalizacji zakładów przemysłu spożywczego;

b) Śródpolne oraz przyległe do kompleksów leśnych podmokłe obniżenia, torfowiska, mszary, trzęsawiska (użytki naturogeniczne) – do zachowania jako tereny występowania cennych gatunków roślin i zwierząt oraz retencjonowania wód, obowiązuje zakaz zalesiania; c) Istniejące obszary lasów do zachowania; Ustalenia dotyczące dóbr kultury – Część terenu objęta strefą W III ograniczonej ochrony konserwatorskiej stanowisk archeologicznych. W strefie tej obowiązuje:
- uzgadnianie i opiniowanie wszelkich poczynań inżynierskich, budowlanych i innych związanych z pracami ziemnymi oraz uzyskanie zezwolenia służb ochrony zabytków na rozpoczęcie wymienionych w planie prac,
- nadzór archeologiczno-konserwatorski nad realizacją prac wymienionych w planie miejscowym oraz ewentualne badania ratunkowe na koszt inwestora,
- zawiadomienie służb ochrony zabytków o terminie rozpoczęcia prac wymienionych w planie z wyprzedzeniem min. 1-miesięcznym, z uwzględnieniem sezonowości prac archeologicznych prowadzonych w okresie od maja do października.  

e)       obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin
i zwierząt oraz ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody
Ustalenia w/w miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
f)        obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone – nie dotyczy g)       obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne Ustalenia w/w miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
h)       gęstość zaludnienia
Gmina Police obejmuje 40.045 mieszkańców natomiast  miejscowość Leśno Górne zamieszkuje 58 osób. 
i)        obszary przylegające do jezior – nie dotyczy.
j)        obszary ochrony uzdrowiskowej – nie dotyczy.

3)       Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2, wynikające z:

      a)     zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać
Planowana inwestycja  nie powinna negatywnie oddziaływać na ludzi i środowisko. 
      b)  transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze
Planowane przedsięwzięcie nie będzie powodowało transgranicznego oddziaływania na środowisko.  
      c)   wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej
Na działce, na której będzie realizowane przedsięwzięcie znajduje się również kruszarnia betonu emitująca hałas ponad 125 dB jednakże biorąc pod uwagę hałas emitowany przez planowaną elektrownię wiatrową (poniżej 45 dB) można przyjąć, że wpływ elektrowni wiatrowej rozpatrywany pod kątem emisji hałasu będzie pomijalny.   
       d)     prawdopodobieństwa oddziaływania – nie dotyczy 
       e)     czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania

W trakcie realizacji zadania inwestycyjnego uciążliwości wystąpią jednie podczas prac remontowych i ustaną wraz z ich zakończeniem. Wnioskodawca nie przewiduje innego wariantu przedsięwzięcia poza ewentualnym ograniczeniem wielkości mocy oraz gabarytów urządzenia w przypadku zaistnienia takiej konieczności. 
              Zgodnie z art. 65 ust 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) uzasadnienia postanowień, o których mowa w art. 63 ust. 1 i 2, niezależnie od wymagań wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego, powinny zawierać informacje o uwarunkowaniach o których mowa w art. 63 ust. 1 uwzględnionych przy wydawaniu postanowień.
Biorąc pod uwagę powyższe opinie organów oraz rodzaj przedsięwzięcia Burmistrz Polic postanowił odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

POUCZENIE

Na postanowienie nie służy stronie zażalenie.     

Powiadom znajomego