Streszczenie z kontroli przeprowadzonej w Przedszkolu Publicznym nr 5 w Policach w 2015 roku
Nr kontroli: R.1711.01.05.2015
Gospodarka finansowo-księgowa za 2014 r.
Przedszkole Publiczne nr 5 w Policach
Wyniki kontroli: Ustalenia i zalecenia
Rewidenci Urzędu Miejskiego w Policach w okresie od 23 marca do 09 kwietnia 2015 roku przeprowadzili w Przedszkolu Publicznym nr 5 w Policach kontrolę w zakresie przestrzegania procedur wewnętrznych, ewidencjonowania operacji gospodarczych zgodnie z przepisami prawa, w tym szczególnie zaangażowania wydatków budżetowych, celowego i oszczędnego dokonywania wydatków, zaciągania zobowiązań, dokonywania zmian w planach finansowych oraz sporządzenia wybranych sprawozdań budżetowych na dzień 31.12.2014 r.
Wniosek pokontrolny został zawarty w protokole nr R.1711.01.05.2015 z przeprowadzonej kontroli oraz w wystąpieniu pokontrolnym nr R.1711.14.2015 skierowanym do Burmistrza Polic z dnia 24 kwietnia 2015 r.
Zalecenia pokontrolne przedstawiono w piśmie nr R.1711.15.2015 z dnia z dnia 24 kwietnia 2015 r. przekazanym kontrolowanej jednostce.
Kontrola przestrzegania procedur wewnętrznych w zakresie oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków w 2014 r. objęła wydatki na łączną kwotę 65.369,73 zł.
W trakcie kontroli stwierdzono, że w przypadku wydatków poniesionych na zakup sprzętu TV i AGD, notebooka z oprogramowaniem, szafki, regału i kosiarki opisanych w punkcie 2.1 protokołu błędnie ujęto w ewidencji część operacji gospodarnych związanych z zakupem pozostałych środków trwałych. Nabycie majątku zaewidencjonowano wraz z całkowitym umorzeniem następująco: 013 – „Pozostałe środki trwałe” / 072 – „Umorzenie pozostałych środków trwałych” a poniesiony koszt w korespondencji z zaciągniętym zobowiązaniem: 401 - „Zużycie materiałów i energii” / 201 – „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”. W opisie do konta 072 - „Umorzenie pozostałych środków trwałych” prezentowanym w załączniku nr 3 rozporządzenia z dnia 05 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej określono, że służy ono do ewidencji zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych, podlegających umorzeniu jednorazowo w pełnej wartości, w miesiącu wydania ich do używania. Umorzenie jest księgowane w korespondencji z kontem 401”. To oznacza, że prawidłowa ewidencja tych operacji powinna być następująca: 013/201 i 401/072.
Burmistrz Polic zalecił kontrolowanej jednostce ewidencjonowanie umorzenia dotyczącego zakupionych pozostałych środków trwałych na kontach 072 i 401 zgodnie z opisem do konta 072 - „Umorzenie pozostałych środków trwałych” prezentowanym w załączniku nr 3 rozporządzenia z dnia 05 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, w którym określono, że konto 072 służy do „ewidencji zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych, podlegających umorzeniu jednorazowo w pełnej wartości, w miesiącu wydania ich do używania. Umorzenie jest księgowane w korespondencji z kontem 401”.