Streszczenie z kontroli przeprowadzonej w Zespole Szkół w Trzebieży.
Nr kontroli: R.1711.01.05.2014
Gospodarka finansowo-księgowa za 2013 r.
Zespół Szkół w Trzebieży
Wyniki kontroli: Ustalenia i zalecenia
Rewidenci Urzędu Miejskiego w Policach w okresie od 17 do 27 marca 2014 roku przeprowadzili w Gimnazjum nr 1 w Policach kontrolę w zakresie przestrzegania procedur wewnętrznych, ewidencjonowania operacji gospodarczych zgodnie z przepisami prawa, w tym szczególnie zaangażowania wydatków budżetowych, celowego i oszczędnego dokonywania wydatków, zaciągania zobowiązań, dokonywania zmian w planach finansowych oraz prawidłowości sporządzenia wybranych sprawozdań budżetowych na dzień 31.12.2013 r.
Wnioski pokontrolne zostały zawarte w protokole nr R.1711.01.05.2014 z przeprowadzonej kontroli oraz w wystąpieniu pokontrolnym nr R.1711.13.2014 skierowanym do Burmistrza Polic z dnia 05 maja 2013 r.
Zalecenia pokontrolne przedstawiono w piśmie nr R.1711.14.2014 z dnia 07.05.2014 r. przekazanym kontrolowanej jednostce.
Kontrola przestrzegania procedur wewnętrznych w zakresie oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków w 2013 r. objęła wydatki na łączną kwotę 67.036,19 zł.
W trakcie kontroli stwierdzono następujące nieprawidłowości i uchybienia w zakresie gospodarki finansowej:
1) W ewidencji księgowej występuje analityczne konto 225–08 – „Gmina Police” (saldo po stronie Ma w kwocie 168,- zł), w budowie którego nie uwzględniono podziałki klasyfikacji budżetowej, a którego saldo jest wykazane w kolumnie o nazwie „Zobowiązania wg stanu na koniec okresu spraw” sprawozdania Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych w paragrafie 4430 – „Różne opłaty i składki”. Stanowi to naruszenie następujących zasad określonych w § 15 ust. 1 pkt 5 i § 16 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia MF z dnia 05 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
2) W ewidencji pozabilansowej i rocznym sprawozdaniu o wydatkach strukturalnych w 2013 roku (Rb-WSa) w obszarze XII – „Poprawa jakości kapitału ludzkiego” i kodzie 72 błędnie ujęto wydatki poniesione w związku z obowiązkowym szkoleniem BHP dla pracowników na kwotę 300,- zł. Są to wydatki ponoszone w związku z bieżącą działalnością jednostki, które nie mieszczą się w opisie do tego kodu zamieszczonego w rozporządzeniu MF z dnia 10.03.2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych oraz w ogólnej definicji wydatków strukturalnych wyrażonej § 1 ust. 2 załącznika nr 40 rozporządzenia MF z dnia 03.02.2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
Burmistrz Polic zalecił kontrolowanej jednostce:
1) Dokonanie zmiany w planie kont jednostki dotyczącej konta rozrachunkowego 225–08 – „Gmina Police”, polegającej na uwzględnieniu w jego zapisie analitycznym paragrafu 4430 oraz prawidłowe konstruowanie w przyszłości nowych kont analitycznych, służących do rozliczania wydatków budżetowych zgodnie z zapisami § 15 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 05 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
2) Nie ujmowanie w rocznym sprawozdaniu o wydatkach strukturalnych wydatków związanych z bieżącą działalnością jednostki, takich jak np. obowiązkowe szkolenie BHP dla pracowników. Są to wydatki ponoszone w związku z bieżącą działalnością jednostki, które nie mieszczą się w definicji wyrażonej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 10.03.2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych.