WPIS HIPOTEKI PRZYMUSOWEJ



Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 – Ordynacja podatkowa, jednostce samorządu terytorialnego przysługuje hipoteka na wszystkich nieruchomościach podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego lub osób trzecich z tytułu zobowiązań podatkowych, a także z tytułu zaległości podatkowych .

Przedmiotem hipoteki przymusowej może być:

  • część ułamkowa nieruchomości, jeżeli stanowi udział podatnika,
  • nieruchomość stanowiąca przedmiot współwłasności łącznej podatnika i jego małżonka,
  • nieruchomość stanowiąca własność spółki cywilnej, z tytułu zaległości podatkowych spółki,
  • użytkowanie wieczyste,
  • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
  • spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
  • prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  • wierzytelność zabezpieczona hipoteką.

Hipoteka przymusowa powstaje przez dokonanie wpisu do księgi wieczystej. Jeżeli przedmiot hipoteki przymusowej nie posiada księgi wieczystej, zabezpieczenie zobowiązań podatkowych dokonywane jest przez złożenie wniosku o wpis do zbioru dokumentów.
Podstawą wpisu hipoteki przymusowej jest:

  1. doręczona decyzja:
    • ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego,
    • określająca wysokość zobowiązania podatkowego,
    • określająca wysokość odsetek za zwłokę,
    • odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta,
    • odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej,
    • odpowiedzialności spadkobiercy,
    • określająca wysokość zwrotu podatku.
  2. tytuł wykonawczy lub zarządzenie zabezpieczenia.

Wpisu hipoteki przymusowej do księgi wieczystej dokonuje właściwy sąd rejonowy na wniosek organu podatkowego.
Organy podatkowe mogą występować z wnioskiem o założenie księgi wieczystej dla nieruchomości podatnika, płatnika, inkasenta, następców prawnych oraz osób trzecich odpowiadających za zaległości podatkowe.