ZGŁOSZENIE UTRATY LUB USZKODZENIA DOWODU OSOBISTEGO

PODSTAWA PRAWNA

1.  ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2021 r., poz. 816, 1000 ze zm.),

2. rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydania 
i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2021r. poz. 1865 ze zm.)

GDZIE ZAŁATWISZ

Utraciłeś lub uszkodziłeś swój dowód osobisty zgłoś niezwłocznie ten fakt osobiście w dowolnym organie gminy na terenie kraju. Jeśli wybrałeś Police to zgłoszenia możesz dokonać w Wydziale Spraw Obywatelskich w pokoju  nr 12.

Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego możesz dokonać również:
- w formie dokumentu elektronicznego przesłanego do organu gminy, który wydał dowód osobisty. Formularz możesz przesłać na: http://epuap.gov.pl

(adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Urzędu Miejskiego Police: /9s49g1knlz/skrytka),
- za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministerstwo (do tego potrzebujesz profilu zaufanego lub e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego).

Jeśli przebywasz poza granicami Polski zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego dowolnemu konsulowi. Zgłoszenia możesz dokonać osobiście, pocztą lub telefaksem.

Jeśli utraciłeś dowód osobisty w wyniku przestępstwa możesz zgłosić utratę dowodu Policji. Wówczas nie zgłaszaj już utraty dokumentu do urzędu.

Jeśli masz w swoim dowodzie wgrany dodatkowo kwalifikowany podpis elektroniczny od prywatnego dostawcy, skontaktuj się z dostawcą. Zgłoszenie kradzieży tożsamości w urzędzie gminy nie spowoduje unieważnienia tego podpisu.

WYMAGANE DOKUMENTY:

1. Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego,
2. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu – dowód osobisty dziecka lub podopiecznego, inny dokument tożsamości dziecka lub podopiecznego, na przykład paszport – jeśli go ma,
3. Swój dokument tożsamości,
4. Jeśli działasz jako opiekun lub kurator – dokument, który to potwierdza, jeśli działasz jako pełnomocnik - dokument, który potwierdza, że jesteś pełnomocnikiem (pełnomocnictwo szczególne),
5. Jeśli zgłaszasz, że dowód osobisty jest uszkodzony – przygotuj uszkodzony dowód osobisty.

OPŁATY

W sprawie utraty i uszkodzenia dowodu nie są pobierane opłaty.

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA

Od razu po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik unieważni Twój dowód osobisty lub dowód twojego dziecka, podopiecznego lub osoby, której jesteś pełnomocnikiem.

WAŻNE INFORMACJE

1. Co to jest e-dowód - https://www.gov.pl/web/e-dowod
2. Jeśli zgłoszenia dokonasz osobiście w organie gminy lub konsulowi, otrzymasz zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
Jeśli zgłoszenia dokonujesz elektronicznie lub jeśli przesyłasz je pocztą lub telefaksem konsulowi i chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu, zaznacz to w formularzu. Zaświadczenie może się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.
3. Razem ze zgłoszeniem utraty możesz złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego.
4. Jeśli myślisz, że twój dowód jeszcze się odnajdzie, skorzystaj z innej usługi. Możesz czasowo zawiesić swój dowód i wycofać jego zawieszenie, kiedy go znajdziesz. Sprawdź, jak to zrobić — https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zawieszenie-lub-cofnij-zawieszenie-swojego-e-dowodu Zgłoś lub cofnij zawieszenie swojego dowodu osobistego. Z tej usługi możesz skorzystać, wyłącznie jeśli zaginiony dowód jest e-dowodem wydanym po 4 marca 2019 roku. Pamiętaj! Jeśli nie cofniesz zawieszenia w ciągu 14 dni od zawieszenia – twój dowód zostanie unieważniony na zawsze. W takiej sytuacji złóż wniosek o nowy dowód.



Załączniki:

Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia do
Formularz pełnomocnictwo
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych