Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego lub stałego

Wymeldowanie powinno nastąpić w sytuacji, kiedy osoba opuszcza dotychczasowe miejsce zameldowania. Obowiązek ten dotyczy tak obywateli polskich jak i cudzoziemców.

Osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego, jest obowiązana wymeldować się w organie gminy, właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca.

Wymeldowanie na wniosek osoby dotychczas przebywającej pod danym adresem jest czynnością materialno – techniczną.

Kto jest zobowiązany do dokonania wymeldowania

         osoba dokonująca wymeldowania – osobiście

         za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu

         wymeldowania pobytu stałego lub czasowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257, z późn. zm.), po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu

Uwaga: zgłoszenie zgonu, dokonane w urzędzie stanu cywilnego zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej, bez konieczności wypełniania formularzy

Wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego można dokonać podczas zameldowania w nowym miejscu pobytu, wskazując adres dotychczasowego miejsca pobytu, z którego ma nastąpić wymeldowanie lub zgłaszając wyjazd za granicę na pobyt stały, co skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego i czasowego albo wyjazd na okres dłuższy niż 6 miesięcy, bez zamiaru stałego pobytu za granicą – skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu czasowego.

Wymeldowanie następuje wówczas na podstawie formularza:

       ZGŁOSZENIE POBYTU STAŁEGO / PERMANENT RESIDENCE REGISTRATION FORM

lub

         ZGŁOSZENIE POBYTU CZASOWEGO / TEMPORARY RESIDENCE REGISTRATION FORM

lub

       ZGŁOSZENIE WYJAZDU POZA GRANICE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ / NOTIFICATION OF LEAVING THE TERRITORY OF THE REPUBLIC OF POLAND

Uwaga: jeżeli okres pobytu czasowego odpowiada okresowi zgłoszonemu przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce tego pobytu jest zwolniona od obowiązku wymeldowania się.

Gdzie i w jakiej formie można dokonać wymeldowania

Wymeldowania można dokonać:

       w formie pisemnej na formularzu:

ZGŁOSZENIE WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU STAŁEGO/NOTIFICATION OF A CHANGE OF PERMANENT RESIDENCE

lub

ZGŁOSZENIA WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU CZASOWEGO/ NOTIFICATION OF A CHANGE OF TEMPORARY RESIDENCE w organie gminy, właściwym ze względu na miejsce dotychczasowego pobytu, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport

       w formie dokumentu elektronicznego na formularzu:

ZGŁOSZENIE WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU STAŁEGO/NOTIFICATION OF A CHANGE OF PERMANENT RESIDENCE

lub

ZGŁOSZENIA WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU CZASOWEGO/ NOTIFICATION OF A CHANGE OF TEMPORARY RESIDENCE, które umożliwiają wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego organu gminy, właściwego ze względu na miejsce dotychczasowego pobytu, pod warunkiem otrzymania przez osobę urzędowego poświadczenia odbioru

 

       Zgłoszenia wyjazdu w formie pisemnej można dokonać  również przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem o którym mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r.- Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r.  poz. 1257, z późn. zm.), po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu

Formularz ZGŁOSZENIA WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU STAŁEGO/NOTIFICATION OF A CHANGE OF PERMANENT RESIDENCE w formie pisemnej zawiera określone ustawą dane dotyczące osoby, wskazanie adresu dotychczasowego miejsca pobytu stałego, nazwisko i imię pełnomocnika jeśli był ustanowiony.

Formularz ZGŁOSZENIA WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU STAŁEGO/NOTIFICATION OF A CHANGE OF PERMANENT RESIDENCE w formie elektronicznej zawiera określone ustawą dane dotyczące osoby, wskazanie adresu dotychczasowego miejsca pobytu stałego oraz adres elektroniczny służący do doręczeń.*

Formularz ZGŁOSZENIA WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU CZASOWEGO/ NOTIFICATION OF A CHANGE OF TEMPORARY RESIDENCE w formie pisemnej zawiera określone ustawą dane dotyczące osoby, wskazanie adresu miejsca pobytu stałego i dotychczasowego miejsca pobytu czasowego, jeśli taki posiadała, datę powrotu z wyjazdu na terytorium RP, nazwisko i imię pełnomocnika jeśli był ustanowiony.

Formularz ZGŁOSZENIA WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU CZASOWEGO/ NOTIFICATION OF A CHANGE OF TEMPORARY RESIDENCE w formie elektronicznej zawiera określone ustawą dane dotyczące osoby, wskazanie adresu miejsca pobytu stałego i dotychczasowego miejsca pobytu czasowego, jeśli taki posiadała, datę powrotu z wyjazdu na terytorium RP, adres elektroniczny służący do doręczeń.*

Miejsce złożenia dokumentów

Urząd Miejski, Wydział Spraw Obywatelskich, ul. Stefana Batorego 3, 72-010 Police 

Urząd gminy właściwy ze względu na dotychczasowe miejsce pobytu - w przypadku dokonywania jedynie czynności wymeldowania

Termin i sposób załatwienia sprawy w organie

W chwili przyjęcia zgłoszenia meldunkowego.

Opłaty

Z tytułu wymeldowania nie jest pobierana żadna opłata