<2013>
1
1
1
https://bip.police.pl/artykul/119/587
Streszczenie z kontroli przeprowadzonej w Przedszkolu
Publicznym nr 10 w Policach w 2013 roku
Nr kontroli:
R.1711.02.09.2013
Gospodarka
finansowo-księgowa za 2012 r.
Przedszkole
Publiczne nr 10 w Policach
Wyniki kontroli:
Ustalenia i zalecenia
Rewidenci Urzędu Miejskiego w Policach w okresie od 20 sierpnia do 10
września 2013 r. przeprowadzili w Przedszkolu Publicznym nr 10 w Policach kontrolę
w zakresie przestrzegania procedur wewnętrznych, ewidencjonowania operacji
gospodarczych zgodnie z przepisami prawa, celowego i oszczędnego dokonywania
wydatków, gospodarowania środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych i
oraz sporządzenia wybranych sprawozdań budżetowych i finansowych na dzień
31.12.2012 r.
Wnioski pokontrolne zostały zawarte w protokole nr
R.1711.02.09.2013 z przeprowadzonej kontroli oraz w wystąpieniu pokontrolnym nr
R.1711.31.2013 skierowanym do Burmistrza Polic z dnia 19 września 2013 r.
Zalecenia pokontrolne przedstawiono w piśmie nr
R.1711.32.2013 z dnia 24.09.2013 r. przekazanym kontrolowanej jednostce.
Kontrola przestrzegania procedur wewnętrznych w
zakresie oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania
wydatków w 2012 r. objęła wydatki na łączną kwotę 24.684,64 zł.
W trakcie kontroli stwierdzono następujące nieprawidłowości i uchybienia
w zakresie gospodarki finansowej:
1) Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
kierownika jednostki za rok 2012 zostało złożone 07.02.2013 r., tj. z
3-tygodniowym opóźnieniem, czym naruszono § 13 „Zasad kontroli zarządczej w
jednostkach organizacyjnych Gminy Police” wprowadzonych załącznikiem nr 2 do
Zarządzenia Burmistrza Polic nr 189/2011 z 15.09.2011 r., zgodnie z którym
„oświadczenie to należy złożyć w nieprzekraczalnym terminie do 15.01. każdego
roku”.
2) W okresie objętym kontrolą błędnie
ewidencjonowano koszty dotyczące zakupionych usług zdrowotnych i szkoleniowych
zakwalifikowanych do paragrafów 4280 (6.270,- zł) i 4700 (1.577,73 zł) na
koncie 405 – „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”, zamiast na koncie
402 – „Usługi obce”, czym naruszono zasadę wyrażoną w art. 4 ust. 2 ustawy o
rachunkowości, który mówi, że „zdarzenia, w tym operacje gospodarcze, ujmuje
się w księgach rachunkowych i wykazuje w sprawozdaniu finansowym zgodnie z ich
treścią ekonomiczną”. W Rachunku zysków i strat wyżej wymienione koszty i
przychody zostały prawidłowo ujęte w pozycji B.III „Usługi obce”, zgodnie z Pismem
Burmistrza Polic z dnia 04.12.2012 r., którym wprowadzono jednolite zasady
prezentowania operacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych przez
wszystkie jednostki podległe Gminie Police.
3) W ewidencji pozabilansowej i rocznym
sprawozdaniu o wydatkach strukturalnych w 2012 roku (Rb-WSa) w obszarze XIII –
„Inwestycje w infrastrukturę społeczną” i kodzie 75 – „Infrastruktura edukacji”
błędnie ujęto wydatki poniesione w związku z bieżącą działalnością jednostki na
łączną kwotę 11.756,47 zł, takie jak zakup drukarki, tuszu do drukarki, patelni
elektrycznej i obieraczki do ziemniaków. Są to wydatki ponoszone w związku z
bieżącą działalnością jednostki, które nie mieszczą się w definicji wyrażonej w
rozporządzeniu MF z dnia 10.03.2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji
wydatków strukturalnych.
4) System elektronicznej ewidencji
obecności dzieci w przedszkolu „Punktualny Przedszkolak”, na który składa się:
oprogramowanie, czytniki kart oraz okablowanie został błędnie ujęty w ewidencji
księgowej na koncie 020 – „Wartości niematerialne i prawne” zamiast 013 –
„Pozostałe środki trwałe”. Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 14
ustawy o rachunkowości „wartości niematerialne i prawne” - to nabyte przez
jednostkę, zaliczane do aktywów trwałych prawa majątkowe, nadające się do
gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności
dłuższym niż rok, przeznaczone na potrzeby jednostki. Do praw majątkowych
zalicza się w szczególności: autorskie prawa majątkowe, prawa pokrewne,
licencje, koncesje, prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów
użytkowych oraz zdobniczych, know-how, czyli prawo do wykorzystania wiedzy w
dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej, nabyta wartość
firmy oraz koszty zakończonych prac rozwojowych. Natomiast „środki trwałe” (art.
3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości ) - to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane
z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok,
kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się
do nich w szczególności: nieruchomości - w tym grunty, prawo użytkowania
wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością
lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze
prawo do lokalu użytkowego, maszyny, urządzenia, środki transportu i inne
rzeczy, ulepszenia w obcych środkach trwałych, inwentarz żywy.
5) Zakup publikacji dla potrzeb Głównego
Księgowego przedszkola
ewidencjonowano w paragrafie 4240 – „Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i
książek” zamiast 4210 – „Zakup materiałów i wyposażenia”. W paragrafie 4240 ujmuje się pomoce naukowe,
dydaktyczne i książki stanowiące środki dydaktyczne, w tym także środki
transportu, służące do nauczania i wychowania w szkołach i placówkach
oświatowych. Jeśli zakup książki nie odpowiada wyżej określonym
celom, to zgodnie z rozporządzeniem MF z dnia 02.03.2010 r. w sprawie
szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków przychodów i rozchodów oraz
środków pochodzących ze źródeł zagranicznych zastosowanie będzie miał paragraf
4210 - „Zakup materiałów i wyposażenia”.
6) Przedstawione poniżej sformułowania
zawarte w „Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych”, który
obowiązywał od dnia 01.03.2003 r., naruszają zapisy ustawy o ZFŚS lub są przygotowane
dla innej jednostki niż przedszkole:
–
„Do korzystania ze świadczeń Funduszu uprawnieni są
pracownicy (…) na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, ale po
przepracowaniu roku” - zgodnie z art. 2 ustawy o ZFŚS, podstawową grupę
uprawnionych do korzystania z ZFŚS stanowią pracownicy i ich rodziny. Są to
pracownicy zatrudnieni na czas nieokreślony i określony, zarówno w pełnym
wymiarze czasu pracy, jak i pracujący na część etatu. Nie ma tu również
znaczenia staż pracy, ani podstawa powstania stosunku pracy;
–
„Środkami
Funduszu administruje pracodawca – dyrektor szkoły” – osobą występującą w roli
administratora w tej jednostce, jest dyrektor przedszkola;
–
„Decyzje
w sprawie przyznawania świadczeń ze środków Funduszu wymagają uzgodnienia z
organizacjami związkowymi działającymi na terenie szkoły (…)” - kontrolowana
jednostka to przedszkole;
–
„Odpowiedzialność
za gospodarowanie środkami Funduszu ponosi pracodawca - dyrektor szkoły” –
osoba odpowiedzialna w tej jednostce, to dyrektor przedszkola;
–
„Regulamin,
roczny plan finansowy, sprawozdanie z realizacji planu finansowego za rok ubiegły
(…) wymagają uzgodnienia z organizacjami związkowymi, działającymi na terenie
szkoły” – kontrolowana jednostka to przedszkole.
7) Potrącenia z tytułu udzielonych
pożyczek mieszkaniowych zarówno obecnym jak i byłym pracownikom ujmowano na
koncie 234 – „Pozostałe rozrachunki z
pracownikami” zamiast obecnym pracownikom na koncie 234 - „Pozostałe rozrachunki z pracownikami” a
pozostałym osobom na koncie 240 - „Pozostałe rozrachunki”. Nazwa
konta 234 zapisana w rozporządzeniu MF z dnia 05 lipca 2010
r. w sprawie szczególnych zasad
rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek
samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych,
państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających
siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskie wskazuje, że należy
prowadzić na nim wszelkie rozrachunki z pracownikami a do ewidencji należności
z tytułu pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zobowiązań oraz
innych roszczeń wobec byłych pracowników służy konto 240 – „Pozostałe rozrachunki”.
8) Na koncie ZFŚS zaewidencjonowano w
2012 r. zaokrąglony odpis w wysokości 7.693,- zł zamiast zgodnie z wyliczeniami
w kwocie 73.692,94 zł. Nadpłata to 0,06 zł.
Naruszono tym zasady przyjęte w polskim systemie płatności, w którym
wszelkich transakcji dokonuje się w zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy.
Odstępstwo od tej reguły obowiązuje jedynie w systemie podatkowym, gdzie zasadę
zaokrąglania do pełnego złotego stosuje się do podstaw opodatkowania, kwot podatków,
odsetek za zwłokę, opłat prolongacyjnych, oprocentowania nadpłat oraz
wynagrodzenia przysługującego płatnikom i inkasentom (art. 63 ustawy z
29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa, t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749).
Burmistrz Polic zalecił kontrolowanej
jednostce:
1)
Składanie
oświadczenia o stanie kontroli zarządczej kierownika jednostki do Burmistrza
Polic w nieprzekraczalnym terminie do 15.01. każdego roku, zgodnie z § 13
„Zasad kontroli zarządczej w jednostkach organizacyjnych Gminy Police”,
wprowadzonych załącznikiem nr 2 do Zarządzenia Burmistrza Polic nr 189/2011 z
15.09.2011 r.
2)
Przestrzeganie
zasad dotyczących ewidencjonowania operacji gospodarczych przedstawionych w
załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 05.07.2010 r. w
sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa,
budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych,
samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz
państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej, art. 4 ust. 2 ustawy o rachunkowości oraz
piśmie Burmistrza Polic z dnia 04.12.2012 r. (znak: FN.3035.3.4.1.2012.PP) w
sprawie wprowadzenia jednolitych zasad prezentowania operacji gospodarczych w
sprawozdaniach finansowych przez wszystkie jednostki podległe Gminie Police, w
szczególności poprzez ewidencjonowanie kosztów dotyczących zakupionych usług
zdrowotnych i szkoleniowych zakwalifikowanych do paragrafów 4280 i 4700 i wykazywanych
w rachunku zysków i strat w pozycji B.III „Usługi obce” na koncie 402 – „Usługi
obce”.
3)
Nie
ujmowanie w rocznym sprawozdaniu o wydatkach strukturalnych wydatków związanych
z bieżącą działalnością jednostki, takich jak np. zakup drukarki, tuszu do
drukarki, patelni elektrycznej oraz obieraczki do ziemniaków. Są to wydatki
ponoszone w związku z bieżącą działalnością jednostki, które nie mieszczą się w
definicji wyrażonej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 10.03.2010 r. w
sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych.
4)
Przestrzeganie
zapisów rozporządzenia MF z dnia 02.03.2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji
dochodów, wydatków przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł
zagranicznych w szczególności poprzez ewidencjonowanie:
–
zakupionych
publikacji dla potrzeb Głównego Księgowego
w paragrafie 4210 - „Zakup materiałów i wyposażenia” zamiast 4240 - „Zakup
pomocy naukowych, dydaktycznych i książek”,
–
potrąceń
z tytułu udzielonych pożyczek mieszkaniowych obecnym pracownikom na koncie 234 - „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”, a pozostałym osobom na koncie 240 -
„Pozostałe rozrachunki” zamiast obecnym
i byłym pracownikom na koncie 234 – „Pozostałe
rozrachunki z pracownikami”.
5) Uznawanie sprzętu elektronicznego
wraz z oprogramowaniem operacyjnym stanowiącym jego integralną część za środki
trwałe, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o
rachunkowości i ujmowanie tych o wartości poniżej 3.500,- zł na koncie 013 -
„Pozostałe środki trwałe” zamiast a na koncie 020 - „Wartości niematerialne i
prawne”.
6)
Zaktualizowanie
zapisów Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w celu
dostosowania ich do wytycznych zawartych w ustawie o ZFŚS oraz sprecyzowania
jednostki, której dotyczą.
7)
Naliczanie
i przekazywanie odpisu na ZFŚS we właściwej kwocie bez zaokrąglania go do pełnych
złotych, zgodnie z zasadami przyjętymi w polskim systemie płatności, w którym
wszelkich transakcji dokonuje się w zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy.
Odstępstwo od tej reguły obowiązuje jedynie w systemie podatkowym, gdzie zasadę
zaokrąglania do pełnego złotego stosuje się do podstaw opodatkowania, kwot
podatków, odsetek za zwłokę, opłat prolongacyjnych, oprocentowania nadpłat oraz
wynagrodzenia przysługującego płatnikom i inkasentom (art. 63 ustawy z 29
sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749).
streszczenie z kontroli PP 10 2013
]]>
Edyta Trzeszczoń
24.09.2013
Wiaczesław Zabłocki
24.09.2013 10:55
975
https://bip.police.pl/attachments/download/420
BIP streszczenie z kontroli PP 10 2013.doc
Wiaczesław Zabłocki
24.09.2013 11:00
248
2013>