<2012>
1
1
1
https://bip.police.pl/artykul/118/571
Streszczenie z kontroli Szkoły Podstawowej nr. 2
Nr kontroli: R.1711.05.14.2012
Gospodarka finansowo-księgowa za 2011
r.
Szkoła Podstawowa nr 2, ul. Cisowa 2,
72-010 Police
Wyniki kontroli: Ustalenia i
zalecenia
Rewidenci Urzędu
Miejskiego w Policach w okresie od 12 do 29 listopada 2012 r. przeprowadzili w Przedszkolu
Publicznym w Tanowie kontrolę w zakresie przestrzegania realizacji procedur
wewnętrznych, ewidencjonowania operacji gospodarczych zgodnie z przepisami
prawa, celowego i oszczędnego dokonywania wydatków, zarządzania należnościami
oraz prawidłowości sporządzenia wybranych sprawozdań budżetowych i finansowych
na dzień 31.12.2011 r.
Wnioski
pokontrolne zostały zawarte w protokole nr R.1711.05.14.2012 z przeprowadzonej
kontroli oraz w wystąpieniu pokontrolnym nr R.1711.38.2012 skierowanym do
Burmistrza Polic z dnia 14 grudnia 2012 r.
Zalecenia
pokontrolne przedstawiono w piśmie nr R.1711.39.2012 z dnia 19 grudnia 2012 r.
przekazanym kontrolowanej jednostce.
Szkoła
Podstawowa nr 2 w Policach prowadziła działalność w formie jednostki budżetowej.
Wydatki w 2011 roku wyniosły 1.465.570,44 zł, co stanowiło 99,90 % planu.
Kontrola przestrzegania
realizacji procedur w zakresie oceny celowości zaciągania zobowiązań
finansowych i dokonywania wydatków została przeprowadzona na podstawie próby w
wysokości 132.608,29 zł.
W
trakcie kontroli stwierdzono następujące uchybienia w zakresie gospodarki
finansowej:
1)
W
Rachunku zysków i strat za 2011 r. w pozycji D.III. – „Inne przychody
operacyjne” błędnie ujęto kwotę 8.919,16 zł zaewidencjonowaną na koncie 720 –
„Przychody z tytułu dochodów budżetowych”, która powinna zostać wykazana w
pozycji A.V. – „Przychody z tytułu dochodów budżetowych”.
2)
W
aktywach Bilansu na dzień 31.12.2011 r. w pozycji B.II.1.1. – „Należności z
tytułu dostaw i usług” błędnie wykazano wartość 455,- zł zaewidencjonowaną na
koncie 221 – „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, która powinna zostać
ujęta w pozycji B.II.1.4. – „Pozostałe należności”.
3)
W sprawozdaniu z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu
terytorialnego RB-27S na dzień 31.12.2011 r. wykazano następujące uchybienia:
·
kolumny
7 i 8 wykazują różne wartości (Dochody wykonane: 8.660,79 zł, Dochody
otrzymane: 0,- zł). Zgodnie z wytycznymi zawartymi w § 3 ust. 1 załącznika nr
39 Rozporządzenia MF z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej w kolumnie „Dochody otrzymane”
wykazuje się kwoty równe dochodom wykazanym w kolumnie „Dochody wykonane
(wpływy minus zwroty)”,
·
w
kolumnie 10 – „Zaległości” nie wykazano kwoty 280,- zł, która stanowiła
należność przeterminowaną. Na podstawie zapisów w ewidencji (konto
221-10-801-80101-0750-03), umowy najmu nr 5/2011 zawartej z firmą Policki Klub
Karate Kontaktowego „BUSHI” oraz ustnych wyjaśnień Głównego Księgowego – Pani
Anny Żarek ustalono, że opłatę za najem sali należało uiścić do 20 grudnia 2011
r. a zapłacono 02 stycznia 2012 r. (WB-1 poz. 51).
4)
Następujące
wydatki remontowe zostały błędnie ujęte w paragrafie 4300 – „Zakup usług pozostałych”
zamiast 4270 – „Zakup usług remontowych”, czym naruszono zasady zawarte w
Rozporządzeniu MF z dnia 02 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji
dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł
zagranicznych:
a)
1.800,-
zł za wykonanie i montaż drzwi w pomieszczeniach gospodarczych,
b)
123,-
zł za wykonanie prac elektrycznych (wymiana gniazd, żarówek drobnych napraw i
konserwacji instalacji elektrycznej),
c)
1.115,-
zł za wymianę stolarki okiennej,
d)
1.439,10
zł za przegląd i konserwację kopiarki wraz z wymianą części zamiennych,
e)
2 496,-
zł za roboty dekarskie i czyszczenie rynien,
f)
233,70
zł za naprawę i serwis kopiarki,
g)
848,70
zł za wymianę sterownika dzwonka szkolnego (część wydatku ujęto w paragrafie 4210 a część w 4300),
h)
325,95
zł za montaż wodomierza do wody pitnej w mieszkaniu służbowym.
5)
W okresie objętym kontrolą odsetki od należności
z tytułu nieterminowych wpłat należności nie były naliczane i ujmowane w
księgach rachunkowych, czym naruszono postanowienia § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości
oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy
celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza
granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Nie stanowi to jednak naruszenia dyscypliny finansów publicznych, gdyż
łączna wartość tych odsetek w roku budżetowym 2011 nie przekroczyła kwoty
minimalnej, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o
naruszeniu dyscypliny finansów publicznych. Korzystniejsze zapisy w stosunku do
poprzednio obowiązujących zostały wprowadzone ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie
dyscypliny finansów publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
2011.240.429).
Burmistrz Polic zalecił
kontrolowanej jednostce:
1)
Ujmowanie
w Rachunku zysków i strat przychodów zaewidencjonowanych na koncie 720 – „Przychody
z tytułu dochodów budżetowych” w pozycji A.V. – „Przychody z tytułu dochodów
budżetowych”.
2)
Ujmowanie
w aktywach bilansu należności z tytułu dochodów budżetowych (saldo Wn konta
221) w pozycji B.II.1.4. – „Pozostałe należności”.
3)
Wykazywanie w sprawozdaniu z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki
samorządu terytorialnego RB-27S na dzień 31.12.2011 r. w kolumnie „Dochody
otrzymane” kwoty równej dochodom wykazanym w kolumnie „Dochody wykonane (wpływy
minus zwroty)”, natomiast w kolumnie „zaległości” wartości, stanowiącej
należność przeterminowaną na dzień sporządzenia sprawozdania.
4)
Przestrzeganie
zasad zawartych w Rozporządzeniu MF z dnia 02 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji
dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł
zagranicznych, a w szczególności ujmowanie wydatków remontowych (np.
wykonanie i montaż drzwi w pomieszczeniach gospodarczych, wykonanie prac
elektrycznych - wymiana gniazd, żarówek drobnych napraw i konserwacji
instalacji elektrycznej, wymiana stolarki okiennej, przegląd i konserwacja
kopiarki wraz z wymianą części zamiennych, roboty dekarskie i czyszczenie rynien,
wymiana sterownika dzwonka szkolnego, montaż wodomierza) w paragrafie 4270 –
„Zakup usług remontowych” zamiast w 4300 – „Zakup usług pozostałych”.
5)
Naliczanie
i ujmowanie w księgach rachunkowych nie rzadziej niż na koniec każdego kwartału
wszystkich należnych odsetek z tytułu nieterminowych wpłat należności zgodnie z
§ 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia MF z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad
rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek
samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów
budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek
budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
]]>
Wydział Finansowo-Budżetowy
21.12.2012
Marcin Kowalik
21.12.2012 12:44
Joanna Szmuksta
28.06.2013 09:47
1189
2012>